Підготовка фахівців до взаємодії з дітьми з особливостями психофізичного розвитку в умовах інклюзивного навчання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pKeywords:
психофізичний розвиток, вади розвитку, інклюзивна освіта.Abstract
У статті представлені особливості підготовки фахівців до взаємодії з
дітьми з особливостями психофізичного розвитку в умовах інклюзивного
навчання. Де базисним поняттям нозології є нозологічна одиниця
(нозологічна форма) – певна хвороба, яку виділяють як самостійну на
основі встановлених причин, механізмів розвитку й характерних клініко"
анатомічних проявів, що відбивають переважне ураження тих або інших
органів і систем організму. Йдеть про необхідність адаптувати навчальні
плани, програмний матеріал, методи, форми навчання до індивідуальних
освітніх потреб дітей; орієнтуватись на соціальний досвід, пізнавальні
можливості кожної дитини; розробити різноманітні прийоми та засоби
для сприяння загальному розвитку дітей; створити умови для соціальної
адаптації дітей з особливостями психофізичного розвитку та здорових
дітей, набуття ними соціальних навичок.
References
Національна Асамблея Інвалідів України. Програма: “Через
освіту до соціальної інтеграції”. [Електроний ресурс]. – Режим
доступу– http://naiu.org.ua
Софій Н.З., Найда Ю.М. Концептуальні аспекти інклюзивної
освіти / Інклюзивна школа: особливості організації та
управління: навчально"методичний посібник / Колупаєва
А.А., Найда Ю.М., Софій Н.З. та ін.; [За заг. ред. Данилен"
ко Л.І.], – К.:2007. – 128 с.
Шмидт В.Р. Социальная эксклюзия и инклюзия в образовании:
учебно"методическое пособие/ В.Р.Шмидт. – М., 2006.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.