Смислотвірна активність як чинник аксіогенезу особистості у контексті засвоєння соціального досвіду в сучасній освіті
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pKeywords:
смисл, смислоутворення, аксіогенез, активність, особистість, ситуації діалогу, самоорганіація смислоутворення, пізнавальне ставлення.Abstract
У статті здійснено теоретичний аналіз процесів смислоутворення у
міждисциплінарному дискурсі та виокремлено структурнодинамічні
особливості аксіогенезу у процесі освіти у зв’язку із смислотвірною
активністю особистості. Найбільш адекватними ситуаціями, що
актуалізують смислопобудову в освітньому процесі, виступають ситуації
діалогу. За умови підтримки самоорганізації смислоутворення
особистість починає оперувати не стільки завченим значенням знання,
скільки пошуком джерел його смислу, перебудовується пізнавальне
ставлення особистості з предметнокогнітивної площини у площину
екзистенційну, де знання має не інструментальну, а смислову природу.
References
Абульханова К.А. Психология и сознание личности (Проблемы
методологии, теории и исследования реальной личности) /
К.А. Абульханова // [Избр.психол. труды]. – М.: Московский
психологосоциальный институт; Воронеж: Издство НПО
“МОДЭК”, 1999. – 224 с.
Асмолов А.Г. О некоторых перспективах исследования
смысловых образований личности / А.Г.Асмолов, Б.С.Братусь,
Б.В.Зейгарник [и др.] // Вопросы психологии. – 1979. – №3. –
С. 3545.
Василюк Ф.Е. Психология переживания: анализ преодоления
кризисных ситуаций / Ф.Е.Василюк. – М.: Изд – во МГУ,
– 464 с.
Зинченко В.П. Человек развивающийся. Очерки российской
психологии / В.П. Зинченко, Е.Б. Моргунов. – М.: Тривола,
– 302 с.
Ленгле А. Жизнь, наполненная смыслом. Прикладная
логотерапия / А. Ленгле. – М.: Генезис, 2004. – 128 с.
Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения:
в 2х т. / А.Н. Леонтьев. – М.: Педагогика, 1983. – Т. II. –
с.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и
динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М.: Смысл,
– 487 с.
Тульчинский Г.Л. Смысл и гуманитарное знание / Г.Л. Туль
чинский // Проблема смысла в науках о человеке. – М.: Смысл,
– С. 726.
Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл.– М.:
Прогресс, 1990. – 367 с.
Чепелєва Н.В. Особистий досвід суб’єкта у контексті пси
хологічної герменевтики / Н.В. Чепелєва // Людина. Суб’єкт.
Вчинок: Філософськопсихологічні студії / [за заг. ред.
В.О. Татенка]. – К.: Либідь, 2006. – С. 280302.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.