Стан розвитку у майбутніх педагогів ставлення до інтерактивної взаємодії з учнями
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pKeywords:
взаємодія, особистість, ставлення, педагогічний процес, інтерактивна взаємодія, ефективність, продуктивність, кооперативність.Abstract
У статті на основі результатів теоретичного й емпіричного
дослідження розкрито поняття інтерактивної взаємодії, своєрідність його
вияву у педагогічному процесі. Найбільш важливі ознаки цього поняття –
це організація спільної діяльності вчителя з учнями, між самими
учнями, ефективність, продуктивність, кооперативний характер.
Дається характеристика стану розвитку ставлення студентів
педагогічних спеціальностей до інтерактивної взаємодії з учнями
відповідно до позитивного, невизначеного та негативного варіантів.
Диференціюються та характеризуються продуктивний та непро%
дуктивний типи ставлення студентів до інтерактивної взаємодії з учнями.
References
Асмолов А.Г Психология личности. Принципы общепсихо%
логического анализа / А.Г.Асмолов. – М.: МГУ, 1990. – 367 с.
Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. / Л. С. Выготский. –
М. : Педагогика, 1983. – Т. 2 :Мышление и речь. – 1982. – 361 с.
Кондрашова Л. В. Методика подготовки будущего учителя к
педагогическому взаимодействию с учащимися : [учеб. пособ.
для студентов пединст..] / Л. В. Кондрашова – М. : Прометей,
– 150 с.
Леонтьев А.М. Деятельность. Сознание. Личность / А.М.Леон%
тьев. – М.: Политиздат, 1977. – 404 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Марко%
ва. – М. : Междунар. центр “Знание”, 1996. – 308 с.
Мясищев В.Н. Основные проблемы и современное состояние
психологии отношений человека /В.Н.Мясищев// Пси%
хологическая наука в СССР: в 2%х т. – Т.2. – М.: Изд%во АПН,
– С.110%123.
Орлова Н. С. Вчитель як суб’єкт педагогічної комунікації /
Н. С. Орлова // Діалогічна взаємодія у навчально%виховному
процесі загальноосвітньої школи: [книга для вчителя; за ред
В. В. Андрієвської, Г.О. Балла, А. Г. Волинця та ін.]. – К. :
ІЗМН, 1997. – 136 с.
Психологические особенности ориентации педагогов на
личностную модель взаимодействия с детьми/ Под ред. В. Г. Ма%
ралова. – М. : Академический Проект; Парадигма, 2005. –
с.
Психолого%педагогічні аспекти реалізації сучасних методів
навчання у вищій школі: [навч. посіб.] / За ред. М. В.Артю%
шиної, О. М.Котикової, Г. М.Романової. – К. : КНЕУ, 2007. –
с.
Семиченко В. А. Проблемы мотивации поведения и деятель%
ности человека. Модуль «Направленность» / В. А. Семиченко. –
К. : Міленіум, 2004. – 521 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла / В.Франкл. [под ред.
Л.Я.Гозман, Д.А.Леонтьев]. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.