Особистісно–орієнтована стратегія педагогічної взаємодії до учня як суб’єкта власного розвитку на уроках образотворчого мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%25pKeywords:
особливості взаємодії, педагогічна взаємодія, суб’єкт-суб’єктної взаємодія, комунікативна підготовка, майбутній педагог, міжособистісна взаємодія.Abstract
Аналізуючи педагогічну взаємодію суб’єктів традиційного
навчального процесу, з одного боку, і аналіз педагогічної взаємодії у
віртуальному середовищі суб’єктів дистанційного навчального процесу,
з другого боку, дозволяє зробити висновок про те, що етапи і механізми
організації педагогічної взаємодії суб’єктів навчання відповідно у
системах традиційної і дистанційної освіти базуються на спільних
організаційно методичних засадах. Це означає, що основні положення з
організації педагогічної взаємодії, застосовувані у традиційній
педагогіці, можуть бути спроектовані на дистанційне навчання за умови
їх попередньої адаптації до нових технологічних умов протікання
педагогічного процесу.
References
Костюк Г.С. Навчально виховний процес і психічний розвиток
особистості / Під ред. Л.М. Проколієнко. – К., 2005. – 608 с.
Коротаева Е.В. Директор учитель ученик: пути взаимо
действия / Коротаева Е.В. – М.: Сентябрь, 2000. – 144 с.
Критерии качества учебных курсов. Рекомендации аме
риканских педагогов. – http://eee.educuse.du/ir/library/html/
cem9915.html
Кульневич С.В. Педагогика личности. От концепций до
технологий /С.В.Кульневич. – Ростов н / Д, 2001.
Кухаренко В.М. Дистанційне навчання: Умови застосування.
Дистанційний курс: Навчальний посібник / В.М.Кухаренко,
О.В.Рибалко, Н.Г.Сиротенко; За ред. В.М.Кухаренка. –
Харків: НТУ “ХПІ”, “Торсінг”, 2002. – 320 с.
Нор К.Ф. Використання американського досвіду формування
комунікативних умінь майбутніх учителів // Наукові праці:
Науково методичний журнал. – Т. 28. – Вип. 15. – Педагогічні
науки. – Миколаїв: Вид во МДГУ ім. П. Могили, 2003. – С. 54
Образовательно педагогическая прогностика. Теория, мето
дика, практика: Учеб. пособие / Б. С. Гершунский. – М., 2003.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.