Психологічний зміст індивідуального підходу у навчанні
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%25pKeywords:
індивідуальний підхід, індивідуальність, індивідуальні особливості учнів, вікові особливості.Abstract
Практично прикладне вирішення проблеми індивідуалізації
навчання і виховання, на думку багатьох вчених, передбачає знання
індивідуальних особливостей дитини, уміння їх діагностувати,
враховувати і формувати, прогнозувати їх вплив на успішність діяльності.
Кожен із вчених намагається акцентувати увагу на різноманітності
зовнішніх і внутрішніх чинників, які так чи інакше впливають на процес
учіння. У статті розглядаються теоретичні основи індивідуального
підходу у навчанні з позиції, що реалізація індивідуального підходу в
навчально виховній роботі – не пасивне врахування численних
індивідуальних особливостей учнів, а розвиток цих особливостей і
індивідуальності в цілому, в напрямі, найбільш оптимальному і
характерному саме для даної особистості.
References
Балл Г.А. Г.С.Костюк и его методологические уроки /Г.А.Балл
//Психол. журнал. – 2000. – Т. 21. – №3. – С. 112 116.
Божович Л.И. Этапы формирования личности / Л.И.Божо
вич. – М.: Воронеж, 1995.
Выготский Л.С. Психология развития человека /Л.С.Выготс
кий. – М.: Изд во Смысл; Изд во Эксмо, 2005. – С. 210.
Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. /Л.С.Выготский. – М.,
– Т.3: Проблемы развития психики. – С. 87.
Костюк Г.С. Навчально виховний процес і психічний розвиток
особистості /Г.С.Костюк. – К.: Радянська школа, 1998. – 600 с.
Костюк Г.С. Навчання і розвиток учнів /Г.С.Костюк//
Психологічна наука, вчитель, учень. – К.: Радянська школа,
– С. 19 32.
Костюк Г.С. Принцип развития в психологии /Г.С.Костюк//
Методологические проблемы психологии. – М., 1969.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность /А.Н.Леон
тьев. – М.: Политиздат, 1997. – 304 с.
Максименко С.Д. Генетическая психология: Методологическая
рефлексия проблем развития в психологии: монография /
С.Д.Максименко. – К., 2000 – 320 с.
Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: [в 2 х т.] /
С.Д.Максименко. – К.: Форум, 2002.
Максименко С.Д. Проблема метода психологии // Вопросы
психологии. –1989. – №4. –С.31 39.
Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивиду
альности /В.С.Мерлин. – М.: Педагогика, 1986. – 253 с.
Эльконин Д.Б. К проблеме периодизации психического
развития в детском возрасте /Д.Б.Эльконин// Вопросы
психологии. –1971. – №4. – С.6 20.
Эльконин Д.Б. Психология обучения младшего школьника /
Д.Б.Эльконин. – М.: Знание, 1974. – 64 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.