Індивідуальні особливості самоставлення дітей старшого дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pKeywords:
самоставлення, емоційне-ціннісне ставлення до себе, індивідуальні-психологічні особливості самоставлення старшого дошкільника, рефлексія, самооцінка, індивідуальність.Abstract
У статті автор розглядає поняття “самоставлення” й “індиві-
дуальність”. Розкриває такі чинники впливу на становлення само-
ставлення дитини старшого дошкільного віку, як родина, однолітки,
вихователь, ігрова діяльність. Розкриває роль і сутність індивідуального
підходу як ведучого принципу розвитку індивідуальності дитини. Автор
також визначає прояви індивідуальних особливостей ставлення дитини
до самої себе. Виявляє індивідуальні відмінності самоставлення дитини
старшого дошкільного віку і надає рекомендації, які можуть бути
використані в роботі з вихователями та батьками.
References
Авдеева Н.Н. Развитие представления о самом себе у ребенка
от рождения до семи лет/ Н.Н. Авдеева, А.И. Сельвестру,
Е.О. Смирнова // Воспитание, обучение и техническое раз-
витие: сб. науч. тр. – М., 1977. – 216 с.
Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды / Б.Г. Ана-
ньев; Т.1. – М.: Педагогика, 1980. – 230 с.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание / Р. Бернс;
перевод с англ. – М., 1986. – 141 с.
Воспитание детей дошкольного возраста / Ред. Л.Н. Проко-
лиенко. – К.: Рад. шк., 1990. – 368 с.
Выготский Л.С. Кризис трех лет: собр. соч. / Л.С. Выготский:
в 6 т. – М., 1984. – Т.4. – 379 с.
Запорожец А.В. Эмоциональное развитие дошкольника:
[пособие для воспитателей детского сада] /А.В. Запорожец,
Я.З. Неверович, А.Д. Кошелева и др.; под ред. А.Д. Кошеле-
вой. – М.: Просвещение,1985. – 176 с.
Кон И.С. Открытие “Я” / И.С. Кон. – М., 1978. – 301 с.
Спиркин А.Г. Сознание и самосознание / А.Г. Спиркин. – М.,
– 165 с.
Субботский Е.В. Ребенок открывает мир: книга для воспи-
тателей детского сада / Е.В. Субботский. – М.: Просвещение,
– 207с.
Титаренко Т.М. Такие разные дети. – К.: Рад. шк.,1989. – 144 с.
Тищенко С.П. Про розвиток самосвідомості в онтогенезі
(дошкільний вік) / С.П. Тищенко // Актуальні проблеми
психології. Том ІV. Актуальні проблеми ґенези особистості в
контексті навчання і виховання: зб. наук. ст. – К.: Нора прінт,
– С. 154-159.
Чамата П.Р. Шляхи формування самосвідомості дитини /
П.Р. Чамата // Наук. записки, т. XІV – Рад. школа. – 1960. –
С. 3-20.
Чеснокова И.И. Проблема сознания в психологии / И.И. Чес-
нокова. – М.,1977. – 256 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.