Формування професійної ідентичності майбутнього вчителя як результат взаємин викладача і студента
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pKeywords:
процес соціалізації, ідентифікація, “Образ-Я”, “Я-концепція”.Abstract
У статті розглядається проблема взаємин викладачів і студентів у
зв’язку з формуванням професійної ідентичності майбутніх учителів.
Особлива увага приділяється втіленню в навчальний процес активних
методів навчання як необхідної умови оптимізації розвиваючої педагогічної
взаємодії, головним завданням процесу підготовки майбутнього вчителя
з погляду на його особистісне зростання має бути забезпечення
організаційних умов для створення сприятливого соціально-пси-
хологічного клімату в педагогічному навчальному закладі, за якого
студенти й викладачі залучаються в єдиний процес спільної навчальної і
педагогічної діяльності на основі принципів гуманізації міжособистісних
взаємин, творчої активності й професійно-особистісного самоствердження.
References
Власенко В. Вчителі-учні: психологія взаємних оцінних
ставлень / В.В. Власенко. – К., 1995. – 58 с.
Крейг Г. Психология развития / Г. Крейг. – СПб., 2000. – 152 с.
Собчик Л. Диагностика межличностных отношений (мо-
дифицированный вариант интерперсональной диагностики
Т. Лири: Метод. / Л.Н. Собчик. – М., 1990. – 276 с.
Юрченко В. Вплив взаємин між студентами і викладачами на
“Я-концепцію” майбутнього вчителя / В. Юрченко // Освіта і
управління. – 1997. – №1. – С. 119–123.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.