Дослідження теоретичних основ мотивації професійної діяльності педагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pKeywords:
мотив, мотивація, депривація, взаєморозуміння, підтримка, сутність, поведінка, властивість, стійкість, розвиток, поняття, уявлення, феномен, фактор, домінанта, життєдіяльність, теорія, діяльність, класифікація, педагогічний процес.Abstract
Стаття розглядає проблему побудови та постановки мотивів та
мотивацій в професійній діяльності вчителя-педагога. Також роз-
глядаються погляди двох протиборчих шкіл в психології і деяких вчених-
психологів конкретно. Досліджується поетапність побудови мотиву
досягнення успіху, а також сформування надлишку сильної мотивації
для подальшої роботи. В статті виділяють та окремо описано мотиви,
орієнтовані на процес і результат педагогічної діяльності.
References
И.Асеев В.Г. Рефлексивные процессы в сознании и деятель-
ности учителя: автореферат на соис. канд., СПб. – 2002.
Божович Л.И. Изучение мотивации детей и подростков /
Л.И.Божович. – Москва, 1972.
Врум В. Психология развития мотивации / В.Врум. – СПб.:
Речь, 2006. – 458 с.
Годфруа Ж. Что такое психология. Т.1 / Ж.Годфруа. – Москва,
Зимичева A.M. Азбука педагогического труда / A.M.Зимиче-
ва. – М., 1990.
Иванников В.А. Формирование побуждения к действию /
В.А.Иванников // Вопросы психологии. – 1985. – № 3.
Ильин Е.П. Мотивация и мотив: теория и методы изучения /
Е.П.Ильин. – Киев, 1998.
Лазарев B.C. Системное развитие школы / B.C.Лазарев. – М.,
Леонтьев А.Н. Мотивация и психологические механизмы ее
формирования / А.Н.Леонтьев. – Киев, 2002.
Ломов Б.Ф. Психолого-педагогическая компетентность
учителя: диагностика и развитие / Б.Ф.Ломов. – Москва, 2002.
Лоулер Э. Единство рефлексии, мотивации и адаптации в
сознании личности: коллективная монография / Э.Лоулер. –
М., 2005.
Магомед-Эминов М.Ш. Мотивация достижения / М.Ш.Ма-
гомед-Эминов. – Москва, 1987.
Маркова А.К. Психология труда учителя/ А.К.Маркова. –
Москва: просвещение, 1993.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – Москва, 1998.
Митина Л.М. Формирование профессионального самосознания
учителя / Л.М.Митина // Вопросы психологии. – 1990. – № 3.
Никиреев Е.М. Человеческий фактор в нововведениях /
Е.М.Никиреев // Психологический журнал. – 1985. – № 4.
Пилоян Р.А. Мотивация профессиональной деятельности /
Р.А.Пилоян. – Киев, 1986.
Рудаков В.А. Формирование мотивации самообразования /
В.А.Рудаков. – Москва, 2004.
Якобсон П.М. Проблема личности педагога / П.М.Якобсон. –
Екатеринбург, 1997.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.