Феноменологічний підхід до вивчення механізмів становлення цінностей особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pKeywords:
феноменологічний підхід, психодинамічна теорія, умовні цінності, нормативні цінності.Abstract
У статті представлено теоретичні й емпіричні дослідження
механізмів становлення цінностей особистості на основі феноме-
нологічного підходу і розробленої Академіком АПН України Т.С. Яценко
психодинамічної теорії та методу психоаналізу комплексу тематичних
психомалюнків. Едіпова ситуація, ідентифікація зі значимим об’єктом
відіграють важливу роль у виникненні умовних цінностей, а задля
збереження ідеалізованого “Я” умовні ціності виконують функцію
викривлення соціально-перцептивної реальності спричиняючи ви-
никнення дисфункцій емоційної сфери та соціальну дезадаптацію.
References
Маслоу А.Г. Дальние пределы человеческой психики / Перев. с
англ. А.М.Татлыдаевой; Научн. ред., вступ. статья и коммент.
Н.Н. Акулиной. – СПб.: Евразия,1997. – 430 с.
Маслоу А.Г. Психология бытия / А.Г.Маслоу. – М.: Рефл-бук,
К.: Веклер,1997. – 300 с.
Паркулаб О.Г. Феноменологічний аналіз у віковому екзистен-
ційному консультуванні: автореф. дис. на здобуття наук,
ступеня канд. психол. наук. – Івано-Франківськ, 2004. – 19 с.
Психологический словарь. – 3-е изд., доп.и перераб. /Автор-
сост. В.Н.Копорулина, М.Н.Смирнова, Н.О.Гордеева. – Ростов
на/Д.: Феникс, 2004. – 604 с.
Немов Р.С. Психология: Словарь-справочник: В 2 ч. – М.:
ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. – Ч.2. – 352 с.
Адлер А. Понять природу человека / А.Адлер. – СПб.:
Академический проект, 1997. – 256 с.
Осипова А.А. Общая психокоррекция: учебное пособие для
студентов вузов. – М.: ТЦ “Сфера”, 2000. – 512 с.
Яценко Т.С. Психологічні основи групової психокорекції: навч.
посіб. – К.: Либідь, 1996. – 264 с.
Концептуальні засади і методика глибинної психокорекції:
Підготовка психолога-практика: навч. посіб./ Т.С. Яценко,
Б.Б.Іваненко, С.М. Аврамченко та ін.; За ред. Т.С. Яценко. –
К.: Вища шк., 2008. – 342 с.: іл.
Яценко Т.С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія,
теорія і практика: навч. посіб. – К.: Вища шк., 2006. – 382 с.:
іл.
Проблеми сучасної педагогічної освіти. – Сер.: Педагогіка і
психологія: зб.статей. – Ялта: РВВ КГУ, 2009. – Вип.21. –
Ч.1. – 219 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.