Теоретичні та методологічні засади психологічного дослідження самосвідомості підлітків
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pKeywords:
самосвідомість, “Я-концепція”, “Я-образ”, підлітковий вік, психодіагностичний інструментарій.Abstract
Стаття присвячена актуальній для підліткового віку проблемі
формування самосвідомості. Представлено і теоретично обґрунтовано
психодіагностичний інструментарій, як той, що базується на методах,
які дозволяють моделювати та розвивати самосвідомість і творчий
потенціал особистості. Проаналізовано процес формування і розвитку
самосвідомості в підлітковому віці та своєрідність його окремих
складових, а саме “Я-концепції”, “Я-образу. Визначається, що “Я-
концепція” не просто продукт самосвідомості, а є суттєвим чинником
детермінації поведінки людини, таке внутрішньо-особистісне утворення,
яке багато в чому визначає її напрямок, її активність, поведінку в ситуації
вибору, контакту з людьми
References
Бодалев А.А. Психология о личности / А.А. Бодалев. – М.:
МГУ, 1988.– 188 с.
Бороздина Л.В. Что такое самооценка / Л.В. Бороздина //
Психол. журн. – 1992. – Т. 13. – №4. – С. 99-100.
Булах І.С. Пріоритетні позиції у визначенні провідних
компонентів та критеріїв розвитку особистості підлітка /
І.С.Булах // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова.
Психологічні науки: зб. наук. праць. – К.: НПУ імені
М.П. Драгоманова, 2001. – Вип. 12. – С. 102-112.
Бурлачук Л.Ф. Словарь-справочник по психодиагностике /
Л.Ф. Бурлачук, С.М. Морозов. – СПб.: Питер, 2000. – 528 с.
Дубровский Д.И. Проблема ідеального / Д.И. Дубровский. –
М.: Прогресс, 1983. – 275 с.
Психология современного подростка / под ред. Д.И.Фельд-
штейна. – М.: Педагогика, 1987. – 240 с.
Психология человека от рождения до смерти / Под. общ.ред.
А.А.Реана.– СПб.: Прайм – ЕВРОЗНАК, 2002. – 656 с.
Психосинтез и другие интегративные техники в психотерапии /
Под ред. А.А.Бадхена, В.Е. Кагана; [пер. с англ.]. – М.: Смысл,
– 298 с.
Ремшмидт Х. Подростковый и юношеский возраст / Х.
Ремшмидт // Проблемы становления личности. – М.: Мир,
– 320 с.
Эльконин Д.Б. Психическое развитие в детском возрасте:
избранные психологические труды / Д.Б. Эльконин. – М.:
Воронеж, 1995. – 416 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.