До питання мотиваційно–особистісного аспекту адаптації студентів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pKeywords:
мотиваційні утворення особистості, мотивація досягнення, мотивація пізнання, мотивація домінування, мотивація афіліаціїAbstract
У статті подається огляд досліджень мотивів навчальної діяльності
та їх ролі у процесах соціально-психологічної адаптації студентів.
Розглядаються класифікації мотивів навчальної діяльності, змістовні
характеристики мотивів навчальної діяльності студентів. Окреслюється
перспективність мотиваційно-смислового підходу у дослідженнях
феноменології потреб. Аналізується психологічний зміст таких базових
“потреб” соціогенної природи як досягнення, пізнання, домінування,
афіліація. У завершенні статті формулюються висновки щодо основних
теоретичних засад вивчення мотиваційно-особистісного аспекту адаптації
студентів.
References
Мильман В.Э. Внутренняя и внешняя мотивация учебной
деятельности / В.Э.Мильман // Вопросы психологии. – 1987. –
№5. – С. 129-138.
Якобсон П.М. Психологические проблемы мотивации поведе-
ния человека / П.М.Якобсон. – М.: Просвещение, 1969. – 317 с.
Реан А. А. Психология адаптации личности / А. А. Реан,
А. Р. Кудашев, А. А. Баранов. – СПб.: Прайм-Еврознак,
– 479 с.
Рахматулина Ф.В. Основы педагогического общения / Ф.В. Рах-
матулина, А.Т. Курбанова . – Казань: Изд-во Казанского ун-
та, 1984. – 60 с.
Кутеева В.П. Формирование познавательной активности
будущих специалистов / В.П.Кутеева // Психологические
проблемы формирования специалиста в вузе. – Саранск: МГУ,
– С. 105-109.
Реан А.А. Влияние мотивации на успешность учебной
деятельности / А.А. Реан // Психология познания педагогом
личности учащегося. – М.: Высшая школа, 1990. – С. 21-26.
Якунин В.А. Психология управления учебно-познавательной
деятельностью студентов / В.А.Якунин. – Л.: ЛГУ, 1986. –
с.
Бирбих P.P. Мотивационные аспекты адаптации студентов к
учебному процессу в вузе / P.P.Бирбих // Психолого- пе-
дагогические аспекты адаптации студентов к учебному процессу
в вузе. – Кишинев: Штиинца, 1990. – С. 17-29.
Вилюнас В.К. Психологические механизмы мотивации челове-
ка / В.К.Вилюнас. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1990. – 288 с.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Х.Хекхаузен. –
СПб.: ПИТЕР; М.: Смысл, 2003. – 860 с.
ОрловЮ.М. Потребностно-мотивационные факторы эффек-
тивности учебной деятельности студентов вуза: дисс. ... д-ра
психол. наук: 19.00.07 / Орлов Юрий Михайлович. – М.,
– 525 с.
Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирование личности /
В.Г.Асеев. – М.: Мысль, 1976. – 155 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.