Психологічні засади розвитку мислення молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pKeywords:
мислення, розумовий процес, узагальнення, класифікація, абстрагування, аналіз, синтез.Abstract
У статті розглядаються особливості розвитку мислення молодших
школярів як одного з головних факторів пізнання об’єктивної реальності.
Описуються характеристики процесу мислення як одного з видів
пізнавальних процесів. Аналізуються особливості формування мислен-
нєвого процесу в учнів початкових класів; умови успішної організації
навчального процесу, які сприяють найбільш ефективному розвитку
мислення молодших школярів.
References
Авторські програми з психології / Упоряд. О. Главник. – К.:
Шк. світ, 2002. – 112 с.
Акимова М.К., Козлова В.Т. Индивидуальность учащегося и
индивидуальный подход / М.К. Акимова, В.Т. Козлова. – М.:
Знание, 1992. – 80 с.
Акимова М.К., Козлова В.Т. Психофизические особенности
индивидуальности школьников / М.К. Акимова, В.Т. Козло-
ва. – М.: Академия, 2002.
Балл Г.О. Сучасний гуманізм і освіта / Г.О. Балл. – Рівне:
Ліста–М, 2003. – 128 с.
Битянова М.Р., Азарова Т.В., Афанасьева Е.И., Василье-
ва Н.Л. Работа психолога в начальной школе / М.Р. Битянова,
Т.В. Азарова и др. – 2-е изд. – М.: Генезис, 2001. – 352 с.
Выготский Л.С. Проблема возраста /Л.С. Выготский // Собр.
соч. Т.4. –М., 1984.
Гильбух Ю., Коробко С., Кондратенко Л. Психолого-педа-
гогические основы дифференциации обучения в начальном звене
общеобразовательной школы / Ю. Гильбух, С. Коробко,
Л.Кондратенко. – К.: Рад. шк., 1991. – 65 с.
Гильбух Ю.З, Коробко С.Л, Кондратенко Л.О. Готовність
дитини до школи / Ю.З. Гильбух, С.Л. Коробко, Л.О. Конд-
ратенко // За ред. С. Максименка, О. Главник. – К.: Главник,
Готовність дитини до навчання / Упоряд. С. Максименко,
К.Максименко, О. Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003.
Зак А.З. Как определить уровень развития мышления школь-
ника / А.З. Зак. – М., 1982.- 186 с.
Ілляшенко Т.Д. Чому їм важко вчитися? / Т.Д. Ілляшенко. –
К.: Почат. шк. – 128 с.
Кондратенко Л. Розумові здібності дитини / Л. Кондратенко. –
К.: Главник, 2004. –112 с.
Основи практичної психології: підручник. – К.: Либідь, 1999. –
с.
Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності
дитини / Упоряд. С. Максименко, Л. Кондратенко, О. Глав-
ник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 12 с.
Психологічний довідник учителя: в 4-х кн. / Упоряд. В. Ан-
дієвська, наук. ред. С. Максименко. – К.: Главник, 2005.
Савенков А.И. Одаренные дети в детском саду и школе: учеб.
пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / А.И. Савенков. –
М.: Изд. центр “Академия”, 2000. – 232 с.
Скрипченко О.В., Лисянська Т.М., Скрипченко Л.О. Довідник
з педагогіки і психології: навч. пос. для викладачів, аспірантів
та студентів педагогічних навч. закладів / О.В. Скрипченко,
Т.М. Лисянська, Л.О. Скрипченко. – К., 2000.
Тарасу В.В. Тести навчальних здібностей для 1 класу / Під ред.
Ю.З. Гільбуха. – К.: РОВО “Укрвузполіграф”, 1992. – 72 с.
Чистякова М.И. Психогимнастика / М.И. Чистякова. – М.,
– 86 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.