Зміст і механізми соціалізації підлітків в умовах родинної депривації
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
механізми соціалізації підлітків, родинна депривація, ідентифікація, самоусвідомлення, соціально-психологічні впливи, соціальна ситуація розвитку.Abstract
У статті розкриваються зміст і механізми соціалізації підлітків в
умовах родинної депривації. Доведено, що родинна депривація негативно
впливає на розвиток ідентифікації та самоусвідомлення, створюючи певні
труднощі у здійсненні цілісної особистості. На основі особливостей
описаних інтерпретацій, можна зробити висновок, що в умовах родинної
депривації часто відбуваються порушення механізмів соціалізації,
зумовлюючи їх специфіку, яка визначатиметься особливостями
соціально-психологічних впливів соціальної ситуації розвитку, в якій
перебуває підліток.
References
Анн Л.Ф. Психологический тренинг с подростками. – СПб.:
Питер, 2006. – 271 с.
Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання. – Київ, 1998. –
с.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возра-
сте. – М.: Педагогіка, 1968. – 464 с.
Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6 т. – Т.2. – М., 1982. –
С.238-290.
Голик А.Н. Социальная психиатрия сиротства. – М.: Лабо-
ратория базовых знаний, 2000. – 192 с.
Дубровина И.В., Лисина М.И. Особенности психического
развития детей в семье и в домах ребенка // Возрастные
особенности психического развития детей. – М., 1982. – 192 с.
Землянухина Т.М., Лисина М.И. Особенности общения и
любознательности у воспитанников закрытых детских
учреждений в раннем возрасте // Возрастные особенности
психического развития детей. – М., 1982. – С. 36-56.
Ковбас Б. Основи родинної педагогіки: у 3-х т. – Т. 2. – Івано-
Франківськ, 2006. – С.7-9.
Кон И.С., ОльшанскийВ.Б. Социализация // Философский
словарь. – М., 1970, – т.5.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток
особистості. – К., 1989. – 608 с.
Максименко С.Д. Психологія в соціальній та педагогічній
практиці. – К.: Наукова думка, 1998. – 226 с.
Обухова Л.Ф. Возрастная психология: Ученик. – М.: Пед.
общество России, 2001. – 442 с.
Прихожан А.М., Толстых Н.И. Дети без семьи: детский дом:
заботы и тревоги общества. – М.: Педагогика, 1990. – 160 с.
Фрейд З. Психология бессознательного. Сб. произведений /
Сост.М.Г. Ярошевский. – М.: Просвещение, 1989.– 448 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.