Психолого–педагогічні аспекти формування креативного мислення дітей молодшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
креативне мислення, молодший школяр, творчий розвиток, творчий потенціал, творчі здібності.Abstract
У статті розкрито психолого-педагогічні особливості формування
креативного мислення молодших школярів. Проаналізовано основні
принципи креативної освіти молодших школярів та умови для їх творчого
розвитку. Описано аспекти розвитку творчого потенціалу учнів і
подано рекомендації щодо розвитку креативного мислення молодших
школярів.
References
Артемова О.І. Креативність як базисна характеристика
розвитку дітей початкових класів /О.І. Артемова. – Одеса,
– С.174-182.
Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей /
Д.Б.Богоявленская. – М.: Академия, 2002. – 320 c.
Загальна психологія: підручник / за заг. ред. С.Д.Максимен-
ка. – Вінниця: Нова Книга, 2004. – 704 с.
Крутецкий В.А. Психология математических способностей
школьников / В.А. Крутецкий. – М.: Просвещение, 1968. – 431 с.
Кульчицкая Е.И. Диагностика творческих способностей детей /
Е.И. Кульчицкая. – К.: Знание, 1996. – 67 с.
Кульчицька О.І. Дивергентне мислення як умова розвитку
творчості дітей молодшого шкільного віку / О.І. Кульчицька //
Обдарована дитина. – 1999. – № 1. – С. 2-6.
Максименко С.Д. Загальна психологія: навч. посібник /
C.Д.Максименко, В.О. Соловієнкою – К.: МАУП, 2000. – 256 с.
Моляко В.А. Техническое творчество и трудовое воспитание /
В.А.Моляко. – М.: Знание, 1985. – 80 с.
Моляко В.А. Психология детской одарённости. / В.А. Моляко,
Е.И. Кульчицкая, Н.И. Литвинова. – К.: Знание, 1995. – 83 с.
Моляко В.А. Психологические аспекты подготовки к труду и
развитие способностей личности в условиях непрерывного
обучения / В.А. Моляко, В.В. Рыбалка // Научно-технический
прогресс и творческий потенциал человека / отв. ред. Л.В.Со-
хань, Р.А.Ануфриева. – К.: Наукова думка, 1988. – 304 с.
Моляко В.О. Актуальні соціально-психологічні аспекти
проблеми обдарованості / В.О. Моляко // Обдарована дитина. –
– №1. – С 3-5; №2. – С. 2-6; №3. – С. 2-5.
Моляко В.А., Рыбалка В.В. Теорія виховання творчої осо-
бистості на основі стратегіального підходу / В.А. Моляко,
В.В. Рыбалка // Практична психологія та соціальна робота. –
– № 6. – С. 1-16.
Романовська Д. Методи та прийоми стимулювання творчої
активності учнів /Д. Романовська // Психолог. – 2006. –
№11. – С. 13-15.
Туник Е.Е. Диагностика креативности. Тест Е. Торренса.
Адаптированный вариант / Е.Е. Туник. – СПб.: Речь, 2006.– 176 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.