Вплив стресового стану та емоційного вигорання на розвиток особистості викладача
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
стрес, робочий стрес, синдром вигорання, вчителі, професійна діяльність.Abstract
У статті розглядається проблема емоційного вигорання як стресу,
що впливає на розвиток особистості викладача. Детально представлений
аналіз особливостей синдрому “емоційного вигорання”, акцентується
увага на його виникненні у сучасного вчителя в процесі професійної
діяльності. У статті також представлений теоретико-методологічний аналіз
сучасної вітчизняної і зарубіжної літератури з проблеми емоційного
вигорання особистості в процесі трудової діяльності. Визначено рівень
емоційного вигорання у працівників освіти. Охарактеризовано складові
емоційного вигорання викладачів. Експериментально досліджено феномен
вигорання, розроблені методичні рекомендації щодо профілактичних заходів
з вчителями, які переживають емоційний дискомфорт на робочому місці.
Намічаються перспективи подальшої роботи.
References
Акиндинова И.А. Эмоциональное выгорание в профессио-
нальной деятельности педагога: проявления и профилактика
(Педагогические вести). / И.А. Акиндилова, А.А. Баканова. –
СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2003. – № 5. –
С. 34. – 41.
Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на
других / В.В. Бойко – М.: Информационно-издательский дом
“Филин”, 1996. – 470 с.
Бойко В.В. Синдром “эмоционального выгорания” в профес-
сиональном общении. / В.В. Бойко. – СПб.: Питер, 1999. –
с.
Водопьянова Н.Е., Старенко Е.С. Синдром выгорания:
диагностика и профилактика. – 2-е изд. / Н.Е.Водопьянова,
Е.С.Старенко. – СПб.: Питер, 2008. – 336 с.: ил. – (Серия
“Практическая психология”).
Орел В.Е. Феномен выгорания в зарубежной психологии.
Эмпирическое исследование/В.Е. Орел//Психологический
журнал. – М.: Наука, 2001. – Т. 20. – № 1. – С. 16–21.
Рогов Е.И. Учитель как объект психологического исследова-
ния / Е.И. Рогов. – М.: ВЛАДОС, 1998. – 494 с.
Синдром “професійного вигорання” та професійна кар’єра
працівників освітніх організацій: гендерні аспекти: навч. посіб.
для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом.
освіти / [за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки, Т.В.
Зайчикової]. – К.: Міленіум, 2004. – 264 с.
Форманюк Г.В. Синдром “эмоционального сгорания” как
показатель профессиональной дезадаптации учителя /
Г.В. Форманюк // Вопросы психологи. – 1994. – № 6. – С. 57 –
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.