Структурно–функціональна модель розгортання процесу педагогічної взаємодії майбутнього вчителя
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
суб’єктність, майбутній вчитель, діалог, гуманізація, педагогічна взаємодія.Abstract
У статті представлено авторську структурно-функціональну модель
розгортання процесу педагогічної взаємодії майбутнього вчителя, яка
дозволила визначити чинники, що розкривають ситуації підготовки і
змісту подальшої професійної діяльності майбутнього вчителя.
References
Балл Г. А. Психология в рациогуманстической перспективе : избр.
работы / Балл Г. А. – Киев : Изд-во “Основа”, 2006. – 408 с.
Балл Г. До обґрунтування раціогуманістичного підходу у
психології / Г. Балл // Психологія і суспільство. – 2004. –
№4. – С. 4–11.
Галузо П. Р. Представления о собственном стиле педаго-
гических отношений у будущих учителей / П. Р. Галузо //
Психология. – 1999. – №2. – С. 39–49.
Долгун В. В. Представления студентов об идеальной группе как
партнере по общению / В. В. Долгун // Психология. – 1998. –
№ 3. – С. 81–90.
Якунин В. А. Педагогическая психология : учеб. пособ. /
В.А.Якунин. – [2-е изд.]. – СПб : Изд-во Михайлова В. А.,
– 349 с. (Серия : Высшее профессиональное образование).
Алексеева М. И. Мотивы учебной деятельности студентов /
М. И. Алексеева // Проблемы высшей школы : респ. науч.-
метод. сб. – К. : Вища шк., 1976. – Вып. 25 : Психол.-пед.
аспекты высш. образования. – С. 31–38.
Комусова Н. В. Развитие мотивации к овладению профессией в пе-
риод обучения в вузе : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.
/ Н.В.Комусова ; ЛГУ им. А. А. Жданова. – Л., 1983. – 16 с.
Орлов А. Б. Диалогизация педагогической системы // Психо-
логия учителя : тез. докл. к VII съезду психологов СССР/АН
СССР / А. Б. Орлов ; редкол. : А. Б. Орлов, Л. М. Митина. –
М. : [б. и.], 1988. – 183 с.
Балл Г. О. Головні аспекти застосування поняття діалогу :
матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. конф. [“Менеджмент та
маркетинг : досягнення і перспективи”] / Балл Г. О. – К. :
Політехніка, 2002. – С. 7–8.
Ковалев Г. А. Психологическое воздействие: теория, мето-
дология, практика : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01 /
Г. А. Ковалев ; НИИ общ. и пед. психологии АПН СССР. – М.,
– 236 с.
Ковалевский П. А. Творчество в процессе познания учителем
ученика : автореф. дис… канд. психол. наук : 19.00.07 /
П. А. Ковалевский ; Гр. ГУ. – Гродно, 1996. – 20 с.
Путято Л. М. Педагогическое общение учителя с учащимися
различной успещности в обучении : дис. … канд. психол. наук :
00.07 / Л.М. Путято. – Гродно, 1999. – 181 с.
Петровская Л. А. Воспитание как общение – диалог / Л.А.Пет-
ровская, А. С. Спиваковская // Вопр. психол. – 1983. – № 2. –
С. 85–89.
Краевский В. В. Обшие основы педагогики : учебник для студ.
высш. пед. заведений / В.В.Краевский. – М. : Изд. центр
“Академия”, 2008. – 256 с.
Діалогічна взаємодія у навчально-виховному процесі загально-
освітньої школи : книга для вчителя / за ред. Г. О. Балла,
О. В.Киричука, Р.М.Шамелашвілі. – К. : Освіта, 1997. – 231 с.
Куницина В. Н. Межличностное общение : учеб. для вузов /
Куницина В. Н., Казаринова Н. В., Погольша В. М. – СПб. :
Питер, 2001. – 544 с.
Булах І., Долинська Л. Викладач – студент : психологія
міжособистісних взаємодій : навч.-метод. посіб. / Булах І.,
Долинська Л. – К. : НПУ ім.М. П. Драгоманова, 2005. – 106 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.