Особливості та стрес–фактори професійного становлення учнів ПТНЗ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
стрес, дистрес, стрес-фактор, професійне навчання, професійне становлення, професійний вибір, академічна перевантаженість, навчальна успішністьAbstract
У статті аналізуються особливості професійного та особистісного
розвитку учнів в процесі здобуття ними освіти в ПТНЗ. Розглядаються
зовнішні та внутрішні чинники вибору молодою людиною як місця
навчання ПТНЗ, аналізуються психологічні та психосоціальні фактори
стресових станів, зокрема вплив навчального процесу як стрес-фактора
на особистість учня, простежуються взаємозв’язки між окремими
чинниками стресів.
References
Беляева А.П. Дидактические принципы профессиональной
подготовки в профтехучилищах: метод. пособие / А.П. Бе-
ляева. – М.: Высш. шк., 1991. – 208 с.
Возрастная психология: Детство, отрочество, юность: хре-
стоматия: [учеб. пособие для студ. пед. вузов]/Сост. и науч.
ред. В.С. Мухина, А.А. Хвостов. – М.: Издательский центр
“Академия”, 2001. – 624 с.
Гончарук П.А. Психологія навчання / П.А Гончарук. –К.:
Вища школа, 1985. – 144 с.
Гринберг Дж. Управление стрессом. 7-е изд. / Дж. Гринберг. –
СПб. : Питер, 2002. – 496 с.
Гуревич Р.С. Теорія і практика навчання в професійно-
технічних навчальних закладах: [монографія] / Р.С. Гу-
ревич. – Вінниця: ДОВ “Вінниця”, 2008. – 410 с.
ЗеерЭ.Ф. Личностно-ориентированное профессиональное образо-
вание / Э.Ф. Зеер. – М.: Издательский центр АПО, 2002. – 43 с.
Кирпичев В.И. Школьный стресс / В.И. Кирпичев // Экология
и жизнь. – 2007. – №1. – С.27-31.
Кон И.С. Психология ранней юности: кн. для учителя /
И.С. Кон. – М.: Просвещение, 1989. – 255 с.
КондратюкО.П. Професійний розвиток особистості учня в системі
професійно-технічної освіти: науково-методичні рекомендації /
О.П.Кондратюк. – Київ: ТОВ “ІнфоДРУК”, 2003. – 32 с.
Шаповал Т. Розвиток індивідуальності та мотиви учіння в
старшому шкільному віці / ТШаповал// Психолог. – К.:
– №1. – С. 3-7.
Шевчук Л.І. Внутрішній контроль у закладах профтехосвіти
(загальнооосвітня підготовка): методичний посібник /
Л.І.Шевчук, Т.М. Сидоренко, Г.С Бас. – Хмельницький: ХНУ,
– 53 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.