Ціннісно–смислове ставлення до професії у координатах розвитку професійно– педагогічної позиції особистості вчителя
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
особистість учителя, ціннісно-смислове ставлення вчителя до педагогічної професії, смисложиттєві орієнтації особистості вчителя, професійно-педагогічна позиція особистості.Abstract
У статті розглянуто особливості ціннісно-смислового ставлення
вчителя до педагогічної професії та її місце в системі його смисло-
життєвих орієнтацій. Показано, що перетворення ціннісно-смислового
ставлення вчителя до своєї професії у компонент ієрархії сенсу життя
стає важливим фактором і складником його професійно-педагогічної
позиції, наповнюючи її особливим змістом і спрямуванням. Доведено,
що якість формування особистості вчителя та її успішна самореалізація
у педагогічній професії обумовлюються актуалізацією і розвитком
професійно-смислового потенціалу фахівця на всіх етапах його
становлення.
References
Асмолов А.Г. Личность как предмет психологического
исследования / А.Г. Асмолов. – М.: Наука, 1984. – 182 с.
Бех І.Д. Виховання особистості: у 2 кн. – Кн. 2. Особистісно
орієнтований підхід: теоретико-практичні засади / І.Д. Бех. –
К.: Либідь, 2003. – 344 с.
Братусь Б.С. Аномалии личности / Б.С. Братусь. – М.: Наука,
– 301 с.
Завалишина Д.Н. Динамика ценностно-смыслового отноше-
ния субъекта к профессиональной деятельности / Д.Н. За-
валишина // Психологические, философские и религиозные
аспекты смысла жизни. – М., 2001. – С. 193-203.
Максимова Т.В. Смысл жизни и индивидуальный стиль
педагогической деятельности / Т.В. Максимова // Мир
психологии. – 2001. – №2. – С. 114-117.
Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Мар-
кова. – М., 1996. – 308 с.
Мартынова Е.В. Роль смысложизненных ориентаций в системе
профессиональной подготовки студентов педвузов / Е.В.Мар-
тынова // Мир психологии. – 2001. – №2. – С. 109-113.
Сластенин В. А. Педагогика: учебное пособие / В.А. Сла-
стенин, И.Ф. Исаев, А.И. Мищенко. – М.: Школа-Пресс,
– 512 с.
Теплов Б.М. Заметки психолога при чтении художественной
литературы / Б.М. Теплов // Избр. труды: в 2 т. – М., 1985.
Т. 1. – С. 309.
Чудновский В.Э. О некоторых прикладных аспектах проблемы
смысла жизни / В.Э. Чудновский // Мир психологии. – 2001. –
№2. – С. 181-188.
Чудновский В.Э. Смысл жизни: проблема относительной
эмансипированности от “внешнего” и “внутреннего” / В.Э.Чуд-
новский // Психологический журнал. – 1995. – Т. 16. – С. 15-
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.