Компетентність як предмет наукового аналізу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
компетентність, аналіз, психологічний підхід, інтерпретація, майстерність, поняття, знання, вміння, навички, розвиток, інтелект, особистість, спілкування.Abstract
Стаття розглядає поняття “Компетентність” як предмет наукового
аналізу різних психологічних шкіл та напрямків. Особливо порівнюючи
дві основних психологічних школи американську та російську; іхні
підходи, погляди та розбір самого поняття на деталі, дані школи
розділяють компетентність на різновиди – з видом діяльності і взаємодії
та об’єднують у дві великі групи. Особливо виділяється таке поняття, як
“соціальна компетентність” та її значення у житті кожної людини взагалі.
Також у статті розглянуті погляди певних вчених на те, що найбільше
впливає на формування компетентності і які результати компетентності
виходять у професійному житті.
References
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания / Б.Г.Ананьев. –
М.: Наука, 2000.
Андреева Г.М. Психология социального познания: Учебное
пособие для студентов высших учебных заведений / Г.М.Анд-
реева. – М.: Аспект-Пресс, 2000.
Аронсон Э. Общественное животное. Введение в социальную
психологию / Э.Аронсон. – М., 1998.
Большой толковый словарь русского языка. – М., 2000.
Брушлинский А.В. Проблемы психологии субъекта /
А.В.Брушлинский. – М., 1994.
Выготский Л.С. Собр. соч. – Т. 1 / Л. С.Выготский. – М., 1982.
Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма
результата образования // Высшее образование сегодня. –
– №5. – С. 34-44.
Комиссарова Н.В. Формирование профессионально-комму-
никативной компетентности будущих переводчиков: автореф.
дис. ... канд. пед. наук. – Екатеринбург, 2003. – 22 с.
Петровская Л.A. Компетентность в общении. Социально-
психологический тренинг / Л.A.Петровская. – М.,1989.
Петровская Л.A. Теоретические и методические проблемы
социально- психологического тренинга / Л.A.Петровская. –
М., 1982.
Равен Дж. Педагогическое тестирование / Дж.Равен. – М.:
Когито-центр, 1999.
Рубинштейн С.Л. Человек и мир / С.Л.Рубинштейн. – М.:
Наука, 1997.
Руденский Е.В. Социальная психология: Курс лекций /
Е.В.Руденский. – М.: ИНФА-М; Новосибирск: ИГАЭиУ, 1997.
Сатир В. Как строить себя и свою семью; Пер. с англ. /
В. Сатир. – М.: Педагогика-пресс, 1992.
Уиддет С. Руководство по компетенциям / С.Уиддет, С.Хал-
лифорд. – М.: Hippo, 2003.
Щербакова Т.Н. Психологическая компетентность учителя:
содержание, механизмы и условия развития. – Ростов н/Д: Изд-
во Рост, ун-та, 2005. – 320 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.