Психологічні відмінності молодшого школяра та молодшого підлітка на певному етапі соціалізації
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
психологічні відмінності, молодший школяр, підліток, соціалізація.Abstract
У статті представлено аналіз психологічних відмінностей молодшого
школяра та молодшого підлітка на етапі соціалізації. Встановлено, що
молодший підлітковий період (молодші школяри 10-12 років) є найбільш
благоприємним та сензитивним щодо формування позитивного,
особистісно-орієнтованого процесу соціалізації.
References
Алексеев В.А. Развитие самосознания на рубеже подросткового
и юношеского возраста: автореф. дис. . на соискание науч.
степени канд. психол. наук : спец. 19.00.07 “Педагогическая
и возрастная психология” / В.А. Алексеев – М., 1985. – 19 с.
Ван Джун. Психологічні особливості самосприйняття в період
мікрозмін в соціалізації молодшого підлітка /Ван Джун //
Наука і освіта. – 2008. – № 8-9. – С. 42-48.
Ван Джун. Самосприйняття та індивідуальна соціальна
ситуація розвитку молодшого підлітка /Ван Джун // Науковий
вісник ПДПУ ім. К.Д. Ушинського. – 2008. – № 12. – С. 284-
Выготский Л.С. Собрание сочинений. / Л.С. Выготский [под.
ред. А.М.Матюшкина ]. – Т. 6. – М.: Педагогика, 1982.
Давыдов В.В. Младший школьник как субъект учебной
деятельности / В.В.Давыдов, В.И.Слободчиков, Г.А. Цукер-
ман //Вопросы психологи. – 1991. – №1. – С.14-19.
Ломова Н.Г. Социальный психотравматизм подростков :
автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук :
спец. 19.00.07 “Педагогічна та вікова психологія” / Н.Г. Ло-
мова – М., 1994. – 17 с.
Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: [в 2 т.] /
С.Д.Максименко. – К.: Форум, 2002.
Поливанова К.Н. Психологическое содержание подросткового
возраста / К.Н. Поливанова // Вопросы психологии. – 1996. –
№1. – С.20-30.
Реан А.А. Психология познания педагогом личности учащих-
ся / А.А. Реан. – М.: Высшая школа, 1999.
Сайко В.Д. Учет особенностей ценностных ориентаций
младшего подростка как средство интенсификации воспи-
тательной работы / В.Д. Сайко // Психология – практика
обучения и воспитания. – Ч.1. – М., 1990. – С.84-92.
Серебрякова К.А. Условия формирования образа “Я” и
представлений о сверстнике у подростков : автореф. дис. на
здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07
“Педагогическая и возрастная психология” / К.А. Серебряко-
ва. – М., 2004. – 24 с.
Татенко В.А. Проблема розвитку суб’єктивних механізмів
психічної активності в онтогенезі / В.А. Татенко : зб. текстів
виступів на Міжнародних наукових Костюківських читаннях.
Т. 1. – К., 1992. – С.76-77.
Фельдштейн Д.И. Психология развития человека как лич-
ности. Избр. труды. [В 2 Т. ] / Д.И. Фельдштейн. Т.1. – М.,
– 568 с.
Якобсон С.Г. Психологические проблемы этического развития
детей / С.Г. Якобсон. – М.: Педагогика, 1984. – 143 с. –
(Першотвір).
Elkind D. Recent research on cognitive development in adolescence
//Dragastin S., Elder G. Adolescence in the life cicle: Psychological
change and social context. N. Y. Halsted Press. 1975. P. 49-
Jaromowic M Self -We-Others schemata and social identifications
//Worchel S., Morales J. F., Paez D.Socials identity: International
perspective. N. Y. 1998. P. 44-52.
Lipsitz J. S. Growing up forgotten: A review of re search and programs
concerning early adolescence. Toronto. 1977.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.