Мовні маніпуляції у німецьких рекламних текстах
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
рекламний текст, маніпуляція, мовна модифікація, фразеологічна одиниця.Abstract
У статті простежується динаміка модифікацій фразеологічних
одиниць у рекламних текстах. Актуальність проблеми, яка розглядається
у статті, зумовлена спрямованістю численних лінгвістичних студій на
вивчення особливостей реклами як специфічної сфери функціонування
мови і визначається потребою поглибленого аналізу мовного континууму
реклами, зокрема встановлення ролі фразеологічних одиниць у створенні
рекламних текстів. Наразі описуються шість способів модифікації
фразеологічних одиниць (лексична субституція, скорочення, розширення,
заміна ствердження запереченням та навпаки, відокремлення, коорди
нація), які ілюструються прикладами.
References
Воронова М. Варіанти фразеологізмів у журналістському творі /
М.Воронова // Урок української. – 2004 – №3. – С. 2728.
Кунин А.В. Фразеологические единицы и контекст / А.В.Кунин
// Иностранные языки в школе. – 1971. – № 5. – С. 215.
Лихобабин М.Ю. Технологии манипулирования в рекламе.
Способы зомбирования (Серия “Бизнескласс”). – Ростов н/Д:
Феникс, 2004. – 144 с.
Фирсов Б.М. Пути развития средств массовой коммуникации.
Социологические наблюдения / Б.М.Фирсов. – Л.: Наука,
– 170 с.
Burger H. Phraseologie. Eine Einfuhrung am Beispiel des
Deutschen. 2. uberarbeitete Auflage. – Berlin: Erich Schmidt
Verlag, 2003. – 214 S.
Janich Nina. Wenn Werbung Spruche klopft. Phraseologismen in
Werbeanzeigen // Der Deutschunterricht. Phraseologismen und
ihre Varianten. – Heft 5. – 2005. – S. 4453.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.