Використання тренінгу в процесі комунікативної підготовки вчителя
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
тренінг, дезадаптація, каузальна атрибуція.Abstract
У статті запропоновано програму і описано результати тренінгу,
спрямованого на подолання (попередження) неусвідомленого використання
вчителями і шкільними психологами негативної каузальної атрибуції під
час спілкування з дітьми, на формування вмінь і навичок довільного
використання гуманістичноорієнтованого спілкування з дитиною вже з
перших днів її систематичного шкільного навчання.
References
Асмолов А.Г. Практическая психология как фактор кон
струирования образовательного пространства личности /
А.Г.Асмолов // Психология с человеческим лицом: гума
нистическая перспектива в постсоветской психологии. – М.:
Смысл, 1997. – С. 239–248.
Бондаренко О.Ф. Мовні засоби впливу в комунікативній
діяльності вчителя / О.Ф.Бондаренко // Мовознавство. – 1978. –
№3. – С. 37– 42.
Бондаренко А.Ф. Важный аспект реализации оптимальных
методов обучения / А.Ф.Бондаренко // Советская педагогика. –
– №1. – С. 68 – 79.
Бондаренко А.Ф. Формирование педагогических речевых умений
(Из опыта коммуникативной подготовки учителя младших
классов) / А.Ф. Бондаренко // Советская педагогика.– 1982. –
№3. – С. 120–126.
Дзюбко Л.В. Социальные предпосылки школьной дезадаптации
младших школьников в современных условиях / Л.В.Дзюбко //
Психологія на перетині тисячоліть. Зб. наук. праць учасників
П’ятих Костюківських читань: В 3 т.– К.: Гнозис, 1998. – Т.1. –
С. 387–394.
Дзюбко Л.В. Феномен ранней школьной дезадаптации глазами
учителя и родителя / Л.В.Дзюбко // Матеріали 3 Харківських
Міжнар. психол. читань “Особистість і трансформаційні процеси
в суспільстві. Психологопедагогічні проблеми сучасної
освіти”. – Вип.3. –Харків: Харків. держ. унт. – 1999. – С. 37–
Дзюбко Л.В. Рання шкільна дезадаптація: обгрунтування
гіпотези (експериментальне дослідження) / Л.В.Дзюбко //
Педагогіка і психологія. – 1999. –№1(22). – С. 111–122.
Зайцева Т.В. Теория психологического тренинга. Психоло
гический тренинг как инструмент действия / Т.В.Зайцева. –
СПб.: Речь, М.: Смысл, 2002. – 80 с.
Каган В.Е. Психогенные формы школьной дезадаптации /
В.Е.Каган // Вопросы психологии. – 1984. – № 4. – С. 89–95.
Кайрис Е.Д. Эмпатия как фактор педагогической проф
пригодности / Е.Д.Кайрис // Практична психологія і соціальна
робота. – 2001. – №8. – С.42 – 45.
Калмикова Л.О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у
дітей: психолінгвістичний та лінгвометодичний аспекти/
Л.О. Калмикова // Навч. посіб. для студ. ВНЗ. – К.: НМЦВО,
– 300 с.
Келли Г. Процесс каузальной атрибуции / Г.Келли // Совре
менная зарубежная социальная психология. – М.: Издво МГУ,
– С. 127137.
Психологія мовлення і психолінгвістика: навчальний посібник
для студентів вищих навчальних закладів / Л.О.Калмикова,
Г.В.Калмиков, І.М.Лапшина, Н.В.Харченко; За pаг. ред.
Л.О.Калмиковіої. – К.: Переяслав – Хмельницький педаго
гічний інститут: вво “Фенікс” – 2008. – 235 с.
Технологии социальнопсихологических тренингов. – М.:
Редакционноиздательский центр Консорциума “Социальное
здоровье России”, 2001, – 208с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.