Психолінгвістичні чинники негативної дії у процесі навчання німецької мови як другої іноземної
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
інтерференція, позитивний перенос, мовна норма, комунікативна помилка.Abstract
У статті описуються загальні психолінгвістичні закономірності, що
перешкоджають ефективному оволодінню іноземною мовою і які слід
враховувати у процесі навчання німецької мови, як другої іноземної мови,
на базі англійської мови, як першої іноземної мови.
References
Бим И.Л. Некоторые особенности обучения немецкому языку
как второму иностранному на базе английского / И.Л.Бим //
ИЯШ. – № 4. – 1997. – С. 6.
Бородулина М.К. Обучение иностранному языку как спе&
циальности (нем. язык) / М.К.Бородулина. – Москва: Высшая
школа, 1975. – 260 с.
Готлиб К.&Г.М. Немецко&русский и русско&немецкий словарь
“Ложных друзе переводчика” / К.&Г.М.Готлиб. – М: Советская
энциклопедия, 1972. – 447 с.
Гудков Д.Б. Теория и практика межкультурной компетенции /
Д.Б.Гудков. – М.: Гнозис, 2003. – 287 с.
Калашнікова Л.О. Вправи для навчання німецької мови як
другої іноземної після англійської / Л.О.Калашнікова// ІМ. –
№ 2. – 2005. – С. 31&37.
Красных В.В. Основы психолингвистики теории коммуникации.
Лекционный курс / В.В.Красных. – М., 2001. – 269 с.
Новикова Н.С. Коммуникативная норма и лингвистические
проблемы межкультурной коммуникации / Н.С.Новикова. –
Филол. науки. – № 2. – 2006. – С. 93&100.
Стеріополо О.І. Система фонем сучасної німецької мови та її
реалізація в мовленні / О.І.Стеріополо// Науковий вісник
Чернівецького університету. – Випуск 165&166. – Германська
філологія. – Чернівці, 2003. – С.207&218.
Трофимова Т.А. Некоторые особенности обучения иностранному
языку как третьему иностранному в гуманитарно&линг&
вистической гимназии / Т.А.Трофимова // ИЯШ. – № 2. –
– С. 37&48.
Gardt A. Zur Bewertung der Fremdwörter im Deutschen (von 16. bis 20.
Jh.) // Deutsch als Fremdsprache. – Nr 3. – 2001. – S. 133-142.
Heusinger S. Die Lexik der deutschen Gegenwartsprache. – München:
Wilhelm Fink Verlag, 2004. – 303 S.
Neuner G. Deutsch nach Englisch. Übungen und Aufgaben für den
Anfangsunterricht // Fremdsprache Deutsch. – 1999. – Nr. 8. – S. 16-21.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.