Концептуальна модель методики емпіричного дослідження психомоторної активності студентів–першокурсників у період адаптації до навчання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
активність, психомоторна активність, критерії, показники, рівні психомоторної активності.Abstract
У статті розглядається теоретично обґрунтована та експери
ментальним шляхом перевірена комплексна система методик, яка володіє
можливостями щодо вивчення і виявлення психомоторної активності
студентів – першокурсників в період адаптації до навчання. Визначено
найбільш адаптаційно значущі фактори для студентів вузу. Розроблені
критерії, показники психомоторної активності студентів. Подано
характеристику рівнів сформованості психомоторної активності та
успішності навчальної діяльності студентів за критеріями.
References
Алексеева Л.Ф. Психология активности личности / Л.Ф.Алек
сеева. – Новосибирск, 1996. – 260 с.
Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация
человека / Ф.Б.Березин. – Л.:Наука, 1988. – 270 с.
Казначеев В.П. Современные аспекты адаптации/В.П.Каз
начеев . – Новосибирск: Наука,1980. – 92 с.
Кокун О.М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини
психофізіологічний аспект забезпечення діяльності: моно
графія / О.М.Кокун. –К.:Міленіум, 2004. – 265 с.
Корольчук М.С. Психофізіологія діяльності: Підручник для
студентів вищих навчальних закладів. – 3є вид / М.С.Ко
рольчук. – К.:Ельга, НікаЦентр, 2008. – 400 с.
Роговик Л.С. Психомоторика дитини / Л.С.Роговик. – К.:
Главник, 2005. – 112 с.
Шинкарюк А.І. Рівні побудови рухів і смислова структура дії:
монографія / А.І.Шинкарюк.– Кам’янецьПодільський: ФОП
Сисин О.В., 2008. – 200 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.