Проблема особистісної детермінації результативності навчання школяра у науковій спадщині В. Джемса
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
особистість, самосвідомість, навчання, результативність, детермінація.Abstract
У статті вперше розглянуто проблему особистісного становлення
школяра, особистісної детермінації результативності навчання у науковій
спадщині В. Джемса.
References
Ананьев Б. Г. К постановке проблемы развития детского
самосознания / Б. Г. Ананьев // Вопросы детской психологии.
Известия АПН РСФСР. – 1948. – Вып. 18, ч.ІІ. – С. 101 – 124.
Амонашвили Ш. А. Воспитательная и образовательная функ'
ция оценки учения школьников / Шалва Александрович
Амонашвили. – М. : Педагогика, 1984. – 296 с.
Блонский П. П. Школьная успеваемость. Избранные педаго'
гические произведения / П. П. Блонский. – М. : Изд'во АПН
РСФСР, 1961. – С. 458 – 466.
Джемс У. Психология (Text Book of Psychology) / Уильям
Джемс. – Санкт'Петербург, 1896. – 396 с.
Джемс У. Психология в беседах с учителями / Уильям Джемс ;
пер. с англ. В. Н. Ивановского. – М. : Издание В. Линда и Д. Бай'
кова, 1902 . – 164 с.
Джемс В. Розмови з учителями про психологію / Вільям
Джемс. – Черкаси: Слово, 1924. – 124 с.
Лапшин И. И. Философское значение психологических
воззрений Джемса / И. И. Лапшин // Джемс У. Психология
(Text Book of Psychology). – Санкт'Петербург, 1896. – С. 1 – 13.
Петровская Л. А. К столетию „Принципов психологи” У. Джем'
са / Л. А. Петровская // Джемс У. Психология ; под ред.
Л. А. Петровской. – М. : Педагогика, 1991. – С. 5 – 13.
Психологические проблемы неуспеваемости школьников / под
ред. Н. А. Менчинской. – М. : Педагогика, 1971. – 273 с.
Руссо Ж.'Ж. Эмиль, или О воспитании / Жан'Жак Руссо //
Собрание сочинений. – 1872. – Т.1. – 636 с.
Фрейджер Р. Уильям Джемс и психология сознания //
Личность. Теории, упражнения, эксперименты / Роберт
Фрейджер, Джемс Фейдимен ; пер. с англ. – СПб.: Прайм'
ЕВРОЗНАК, 2006. – 704 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.