Програма тренінгу розвитку особистості педагога в умовах “Професійного вигорання”
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
програма тренінгу, структура, завдання та етапи тренінгу, тренінгова група, ситуації невизначеності, рефлексія.Abstract
У статті описується програма тренінгу розвитку особистості педагога
в умовах “професійного вигорання”. Характеризується структура, етапи,
специфіка та режим роботи тренінгової групи. Наведено приклади вправ,
які доцільно використовувати для активізації усвідомлення внутрішніх
рис педагога: здібностей, інтересів, схильностей; засвоєння способів
поведінки та технік саморегуляції у складних професійних ситуаціях.
References
Зеер Э.Ф. Психология профессий: Учебное пособие для студентов
вузов. / Эвальд Фридрихович Зеер. – 2%е изд. Перераб., доп. –
М.: Академический Проект; Екатеренбург: Деловая книга,
– 336 с.
Лушин П.В. Психология личностного изменения как процесс:
теория и практика / П.В.Лушин. – Одесса: Аспект, 2005. – 334 с.
Лушин П. и др. Учимся фасилитировать: Метод. пособие для учи%
телей школ, студентов, преподавателей / П.Лушин и др. –
Кировоград, 2003. – 52 с.
Роджерс К. О групповой психотерапии / Карл Роджерс. – М., 1993.
Ялом И. Теория и практика групповой психотерапии/И.Ялом. –
СПб.: Издательство “Питер”, 2000.
Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне
соціально%психологічне навчання: Навч. посіб. / Тамара
Яценко. – К.: Освіта, 1993. – 207 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.