Особливості труднощів при засвоєнні арифметичних задач молодшими школярами в нормі та з порушеннями психофізичного розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
арифметична задача, мислення, розвиток, розуміння, типи задач, формування.Abstract
У статті розглядаються погляди науковців щодо особливостей
труднощів при засвоєні арифметичних задач молодшими школярами в
нормі та з порушеннями психофізичного розвитку.
References
Актуальные проблемы методики обучения математике в
начальных классах / Под ред. М. Моро, А. Пышкало. – М.:
Просвещение, 1977. – 342 с.
Бантова М.О. Методика викладання математики в початкових
класах / М.О.Бантова. – К.: Вища школа, 1982. – 288 с.
Король Я.А. Практикум з методики викладання математики в
початкових класах / Я.А.Король. – Тернопіль: Мандрівець,
– 136 с.
Маркова А.А. Формирование мотивации обучения в школьном
возрасте / А.А.Маркова. – М.: Педагогика, 1983. – 124 с.
Менчинская Н.А. Очерки психологии обучения арифметике. Изд.
&е, переработ / Н.А.Менчинская. М.: Учпедгиз, 1950. – 119 с.
Методика викладання математики в молодших класах:
навч.посібник/М.В. Богданович, М.В. Козак, А.Я. Король. –
К.: А.С.К., 1998. – 352 с.
Методика начального обучения математике / Под общ. ред.
А.А. Столяра, В.Л. Дрозда. – Мн.: Асвета, 1988. – 268 с.
Пентегова Г.А. Развитие логического мышления на уроках
математики / Г.А. Пентегова// Нач. школа. – 2000. – №11. –
С. 74.
Пчолко О.С. та ін. Математика у 3 класі: посібник для вчителів /
О.С.Пчолко. – К.: Рад. школа, 1975. – 160 с.
Сак Т.В. Застосування зразка у процесі формування мате&
матичних понять у дітей із затримкою психічного розвитку /
Т.В.Сак // Дефектологія. – 2001. – № 2. – С. 33&36.
Синьова Є.П. Тифлопсихологія: Підручник / Є.П.Синьова. –
К.: Знання, 2008. – 365 с.
Сорокин П.И. Занимательные задачи по математике. С ре&
шениями и методическими указаниями: пос. для детей 1&4 кл. –
М.: Просвещение, 1977. – 170 с.
Спеціальна методика викладання математики в допоміжній
школі: Курс лекцій. Частина 2 / Упорядники: О.В. Гаврилов,
О.М.Ляшенко, Н.І Королько. – Камянець&Подільський: ПП
Мошинський В.С., 2006. – 432 с.
Тарасун В.В. Особливості навчання математики молодших
школярів з порушеннями мовленнєвого розвитку: навчальний
посібник / В.В.Тарасун, Н.С.Гаврилова. – Кам’янець&По&
дільський: ПП Мошинський В.С., 2007. – 268 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.