Суб’єктність в освітньому процесі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
індивідуальний підхід, суб’єкт, суб’єктність, суб’єкти взаємодії.Abstract
У статті аналізується проблема можливості й ефективності інди
відуального підходу за умови, коли не тільки вчитель, а й учень буде
дійсним суб’єктом не лише учіння, а й педагогічного спілкування.
References
АбульхановаСлавская К.А. Категория субъекта в современной
психологии / К.А.АбульхановаСлавская//Психологія суб’єкт
ної активності особистості: Матер. Міжнар. наук. конф. – К.,
– С. 810.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте /
Л.И.Божович. – М.: Просвещение, 1968. – 464 с.
Брушлинский А.В. Проблемы психологии субъекта / А.В.Бруш
линский . – М., 1994.
Вільш І. Суб’єктність індивіда у світлі концепції сталих
індивідуальних рис особистості /І.Вільш//Особистість і
трансформаційні процеси у суспільстві: Психологопедагогічні
проблеми сучасної освіти: Матер. ПІ Харків. Міжнар. психол.
читань. – Харків, 1999. – С. 2022.
Возрастная и педагогическая психология / Под ред. А.В.Пет
ровского – М.: Просвещение, 1975. – 288 с.
Діалогічна взаємодія у навчальновиховному процесі за
гальноосвітньої школи: Кн. для вчителя /За ред. Г.О.Балла,
О.В.Киричука, Р.М.Шамелашвілі. – К., 1997.
Дригус М.Т. Структура отношения к себе как субъекту учебной
деятельности в школьном возрасте / М.Т.Дригус, И.С.Коно
вальчук//Психологія суб’єктної активності особистості: Матер.
Міжнар. наук. конф. – К., 1993. – С. 3436.
Зимняя И.А. Педагогическая психология / И.А.Зимняя. – М.:
Логос, 1999. – 384 с.
Кудрявцев В.Т. Субъект деятельности в онтогенезе / В.Т.Кудряв
цев, Г.К.Уразалиева//Вопр. психол. – 2001. – № 4. – С. 1430.
Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и
мастера производственного обучения / Н.В.Кузьмина. – М.:
Педагогика, 1990. – 112 с.
Куценко Г.В. Психологічна оцінка когнітивного стилю особистості /
Г.В. Куценко //Психологічні чинники розвиваючого навчання в
різних освітніх системах /За ред. С.Д.Максименка. – К., 2000. –
С. 139198.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность //Избр. психол.
произв.: В 2х т. /А.Н.Леонтьев. – М.: Педагогика, 1983. – Т. 2. –
С. 94231.
Маркова А.К. Психология профессионализма. – М.: Педа
гогика, 1996 / А.К.Маркова. – 121 с.
Митина Л.М. Учитель как личность и профессионал / Л.М.Ми
тина. – М.: Просвещение, 1994. – 143 с.
Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивиду
альности / В.С.Мерли . – М.: Педагогика, 1986. – 253 с.
Орлов А.Б. Проблемы перестройки психологопедагогической
подготовки учителя / А.Б.Орлов//Вопр. психол. – 1988. – № 1. –
С. 1626.
Папуча М.В. Психологія ранньої юності / М.В.Папуча. – Ніжин,
– 137 с.
Проблема субъекта в психологической науке /Отв. ред.
А.В.Брушлинский, М.И.Воловикова, В.Н.Дружинин. – М.:
Академический проект, 2000. – 320 с.
Рубинштейн С.Л. Психологическая наука и дело воспитания //
Проблемы общей психологии / С.Л.Рубинштейн. – М.: Пе
дагогика, 1973. – С. 183193.
Скрипкина Т.П. Взаимодоверие как основание межличностных
взаимодействий / Т.П.Скрипкина//Вопр. психол. – 1999. –
№5. – С. 2130.
Титаренко Т.М. Старший шкільний вік: рефлексія, самовизна
чення, вибір професії, життєві плани / Т.М.Титаренко,
В.Г.Панок //Основи практичної психології. – К.: Либідь,
– С. 440447.
Швалб Ю.М. Стиль педагогічної діяльності вчителя /
Ю.М.Швалб, Г.В.Куценко// Психологічні чинники розвиваючого
навчання в різних освітніх системах. – К, 2000.– С. 199220.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.