Психологічна сутність емоційного сприймання музики
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
сприймання музики, емоції, емоційність, емоційна природа музики, переживання, чуттєвий.Abstract
У статті розглядаються різні концепції, висунуті вченими у сфері
психології і мистецтвознавства з метою з’ясування таємниці музики, її
здатності викликати емоції, розгадка якої внесла б відповідні поправки у
розв’язання проблем специфіки музики та її сприймання.
References
Асафьев Б.В. Музыкальная форма как процесс / Б.В.Асафьев. –
Л.: Музыка, 1971. – 376 с.
Бочкарев Л.Л. Психологические механизмы музыкального
переживания: дис. ... д&ра психол. наук / Л.Л.Бочкарев. – К., 1989.
Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений / В.К.Ви&
люнас. – М.: Изд&во Моск. ун&та, 1976. – 143 с.
Выготский Л.С. Психология искусства / Л.С.Выготский. – М.:
Педагогика, 1967. – 344 с.
Вундт В. Психология душевных волнений / В.Вундт //
Психология эмоций: Тексты /Под ред. В.К.Вилюнаса, Ю.Б.Гип&
пенрейтер. – М.: Изд&во Моск. ун&та, 1984. – С. 47&63.
Готсдинер А.Л. О стадиях формирования музыкального
А.Л.Готсдинер// Проблемы музыкального мышления: Сб. ста&
тей /Под ред. И.Г.Арановского. – И.: Музыка, 1974. – С. 230.
Додонов Б.И. Классификация эмоций при исследовании
эмоциональной направленности личности / Б.И.Додонов //
Вопр. психол. – 1975. – № 6. – С. 21&32.
Кадцын Л.М. Музыкальное искусство и творчество слушателя:
Учеб. пособие для вузов / Л.М.Кадцын. – М.: Высш. шк.,
– 303 с.
Кадцын Л.М. Процесс слушательского восприятия и усвоения
содержания музыкальных произведений / Л.М.Кадцын //
Музыкальное произведение: сущность, аспекты, анализ: Сб.
статей /Под ред. И.А.Котляревского, Д.Г.Терентьева. – К.:
Музична Україна, 1988. – С. 102&110.
Костюк А.Г. О теории музыкального восприятия / А.Г.Костюк//
Музыкальное восприятие как предмет комплексного иссле&
дования: Сб. статей /Под ред. А.Г.Костюка. – К.: Музична
Україна, 1966. – С. 7&17.
Костюк Г.С. Навчально&виховний пропес i психічний розвиток
особистості /За ред. Л.М.Проколієнко. Упор. В.В.Андрієвська,
Г.О.Балл, О.Т.Губко, О.В.Проскура. – К.: Рад. ш., 1989. – 608 с.
Крупник Е.П. Психологические особенности восприятия
образа / Крупник Е.П.//Психол. журн. – 1980. – Т. 6. – № 3. –
С. 150&153.
Леонтъев А.Н. Некоторые проблемы психологии искусства /
А.Н.Леонтъев // Избранные психол. произвед.: В 2&х т. – М.:
Педагогика, 1983.
Максимов В.Н. Анализ ситуации художественного восприятия //
Восприятие музыки: Сб. статей/ В.Н.Максимов//Под ред.
В.Н.Максимова. – М., 1980. – С. 54&90.
Медушевский В.В. О закономерностях и средствах художест&
венного воздействия музыки/ В.В.Медушевский. – М.: Музыка,
– 254 с.
Мейлах B.C. Процесс творчества и художественное восприятие /
B.C.Мейлах. – М.: Знание, 1981. – 96 с.
Назайкинский Е.В. Музыкальное восприятие как проблема
музыкознания /Е.В.Назайкинский//Восприятие музыки: Сб.
статей /Под ред. В.Н.Максимова. – М.: Музыка, 1980. – С. 91&111.
Назайкинский Е.В. О психологии музыкального восприятия/
Е.В.Назайкинский. – М.: Музыка, 1972. – 383 с.
Тарасов Г.С. Музыкальная потребность, музыкальные способ&
ности, музыкальное восприятие / Г.С.Тарасов // Восприятие
музыки как предмет комплексого исследования: Сб. статей /Под
ред. А.Г.Костюка. – К.: Музична Україна, 1986. – С. 56&69.
Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей //
Избранные труды: в 2&х т. /Б.М.Теплов. – М.: Педагогика,
– Т. 1. – С. 42&222.
Kurt E. Musikpsychologie. – Berlin: Нesses Verl., 1931. – 324 s.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.