Вивчення психологічних чинників розвитку почуття власної гідності у молодших школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-10.%25pKeywords:
психологічні чинники, почуття власної гідності, емоційно-ціннісне самоставлення, самоповага, самооцінка, самоприйняття, молодший школяр.Abstract
У статті розкриваються науково теоретичні основи дослідження
психологічних чинників розвитку почуття власної гідності у молодших
школярів.
References
Бех І.Д. Виховання особистості: підручник / Іван Дмитрович
Бех. – К.: Либідь, 2008. – 848 с.
Білоусова Н. Розвиток почуття власної гідності у молодших
школярів / Н.Білоусова // Початкова школа. – 2008. –
№5. – С.4 6.
Бороздина Л.В. Теоретико экспериментальное исследование
самооценки: дис. … доктора психологических наук: 19.00.01
“Общая психология, психология личности, история
психологи” / Лидия Васильевна Бороздина. – М., 1999. –
с.
Булах І.С. Психологічні основи особистісного зростання
підлітків: Автореф. на здобуття наук. ступеня доктора
психологічних наук: 19.00.07 “Педагогічна та вікова
психологія” / І.С.Булах; Національний педагогічний
університет імені М.П.Драгоманова. – К.,2004. – 42 с.
Ефимкина Р.П. Детская психология: методические указа
ния / Р.П.Ефимкина. – М. Новосибирск: Научно учебный
центр психологии НГУ, 1995. – 326 с.
Дубровина И.В. Психология: [учебник для студ. сред. пед.
учеб. заведений] /И.В.Дубровина, Е.Е.Данилова, A.M.При
хожан; Под ред. И.В.Дубровиной. – М.: Академия, 1999. –
с.
Житарюк В.І. Психологічні передумови розвитку мо
ральності молодших школярів: дис... канд. псих. наук:
00.07 / Василь Іванович Житарюк. – 2008. – 180 с.
Кон И.С. В поисках себя: Личность и ее самосознание /
И.С.Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 335 с.
Кравченко П.А. Гідність людини як ціннісний принцип її
соціального буття/ П.А.Кравченко // Філософські обрії. –
– № 9. – С.168 177.
Кулагина И.Ю. Возрастная психология (Развитие ребенка
от рождения до 17 лет): учебное пособие / И.Ю.Кулагина –
М.: Изд во УРАО, 1997. – 176 с.
Макдауэлл Д. Его Образ – мой образ / Д.Макдауэлл – М.:
Новая жизнь, 1996. – С.102.
Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития /
В.Г.Маралов. – М.: Академия, 2002. – 251 с.
Маслоу А.Г. Мотивация и личность / А.Г.Маслоу; пер. с
англ. – СПб.: Евразия, 1999. – 478 с.
Островська К.О. Роль педагога у виборі ціннісних орієнтацій
дітей молодшого шкільного віку / К.О.Островська // Тези
міжн. конф. “Людина у світі духовної культури”. – Київ,
– Ч. 2. – С.31 33.
Пантилеев С.Р. Самоотношение как эмоционально оценоч
ная система / С.Р.Пантелеев. – М.: МГУ, 1991. – 108 с.
Талызина Н.Ф. Педагогическая психология: учебн. пособие
для студентов / Н.Ф.Талызина – М.: Академия, 1998. – 288 с.
Титаренко А.И. Структура нравственного сознания. Опыт
этико философского исследования /А.И.Титаренко – М.:
Мысль, 1974. – 278 с.
Трухін І.О. Основи шкільного виховання: навчальний
посібник / І.О.Трухін, О.Т.Шпак – К.: Центр навчальної
літератури, 2004. – 368 с.
Холодкова О.Г. Предпосылки и генезис стремления к самосо
вершенствованию как компонента психологической культуры
младших школьников: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 /
Ольга Геннадьевна Холодкова: Барнаул, 2000.– 164 c.
Чеснокова И.И. Проблемы самосознания в психологии /
И.И.Чеснокова – М.: Наука, 1977. – 144 с.
Шибутани Т. Я концепция и чувство собственного достоин
ства / Т.Шибутани // Самосознание и защитные механизмы
личности. – Самара: “Бахра М”, 2000. – С.220 232.
Якоби М. Стыд и истоки самоуважения / М.Якоби – М.:
ИАП, 2001. – 256 с.
Якобсон П.М. Психология чувств / П.М.Якобсон. – М.:
АПН, 1958. – 219 с.
Bandura A. Self efficacy mechanism in human agency / A.Ban
dura // American Psychologist. – 1982. – №37. – P. 122 147.
Rogers C.R. A Theory of Therapy, Personality and Interper
sonal Relationships, as Developed in the Client centered Frame
work / C.R.Rogers // Koch S. Psychology: A Study of a Sci
ence. – Vol.3. – New York: McGraw Hill, 1959.– P. 184 256.
Rosenberg M. Conceiving the self / M.Rosenberg – N.Y.: Basic
Books, 1979. – 350 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.