Характер впливу тривожності на соціально–перцептивні аспекти взаємин в діаді учень – вчитель
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-10.%25pKeywords:
страх, тривога, тривожність, взаємини учня та вчителя, спілкування, соціальна перцепція.Abstract
У статті робиться акцент на висвітленні особливостей прояву та впливу
тривожності на процес взаємодії вчителя та учня загалом та на соціально
перцептивний аспект їх взаємин – зокрема. Аналізуються різні рівні та
значення явищ тривожності й соціальної перцепції в особистісному
розвитку школярів. Наводиться модель взаємовпливів тривожності та
соціальної перцепції в діаді учень – вчитель.
References
Астапов В. М. Функциональный подход к изучению состоя
ния тревоги / Валерий Михайлович Астапов // Тревога и
тревожность. Хрестоматия / [сост. и общая редакция
В.М. Астапова]. – М. : ПЕР СЭ, 2008. – С. 151–160.
Власенко В. В. Вчителі – учні: психологія взаємних оцінних
ставлень : [монографія] / Віктор Володимирович Власенко. –
К. : УДПУ ім. М.П. Драгоманова, 1995. – 155 с.
Изард К. Страх и виды тревожности / Керол Изард // Тревога
и тревожность. Хрестоматия / [сост. и общая редакция
В.М. Астапова]. – М. : ПЕР СЭ, 2008. – С. 104 – 117.
Кондаш О. Хвилювання: страх перед випробуванням /
Ондрей Кондаш ; [пер. із словацької В. І. Романець]. – К. :
Радянська школа, 1981. – 170 с.
Краткий психологический словарь / [ред. сост. Л.А. Кар
пенко; под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Яро
шевского]. – 2 изд., расш., испр. и доп. – Ростов н/Д. :
Феникс, 1998. – 512 с.
Мясищев В. Н. Личность и неврозы / Владимир Николаевич
Мясищев. – Л. : ЛГУ, 1960. – 426 с.
Омельченко Я. Психологічна допомога дітям з тривожними
станами / Яніна Омельченко, Зоя Кісарчук. – К.: Шкільний
світ, 2008. – 112 с. – (Бібліотека “Шкільного світу”).
Прихожан А. М. Психология тревожности: дошкольный и
школьный возраст (+CD) / Анна Михайловна Прихожан. –
е изд.]. – СПб. : Питер, 2009. – 192 с. – (Серия “Детскому
психологу”.)
Трусов В. П. Психология межличностного оценивания:
учебн. пособие / Владимир Петрович Трусов. – Л. : ЛГУ,
– 43 с.
Фрейд З. Страх / Зигмунд Фрейд // Тревога и тревожность.
Хрестоматия / [сост. и общая редакция В.М. Астапова]. –
М. : ПЕР СЭ, 2008. – С. 30–41.
Яковличева А. Ф. Взаимоотношение, взаимопонимание и
взаимодействие в структуре общения учителя и учащихся /
А. Ф. Яковличева // Взаимопонимание учителя и учащих
ся. – Ростов н/Д., 1980. – С. 15–26.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.