Проблеми самостійної роботи студентів у процесі оволодіння іноземною мовою (на дослідженні студентів немовних спеціальностей вишу)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-10.%25pKeywords:
самостійна робота, самоконтроль, навчальна діяльність, самоорганізація, самокерування, особистість, самостійність, іноземна мова, оволодіння.Abstract
Стаття розкриває проблему самостійної роботи студентів у процесі
оволодіння ними іноземною мовою. Реформа загальноосвітньої, професійної
та вищої школи передбачає підвищити питому вагу самостійної
пізнавальної діяльності в процесі навчання, яка є важливою передумовою
подальшої самоосвіти. Мета навчально виховного процесу у виші –
здатність студента до самостійної діяльності як риси особистості.
References
Александров Д.Н. Самоконтроль, самокоррекция и форми
рование учебно познавательной активности // Контроль в
обучении иностранным языком в средней школе / Под ред.
В.А. Слободчикова. – М.: Просвещение, 1986.
Гальперин П.Я. Центральное звено в психологическом
механизме речи на иностранном языке // Проблемы
повышения эффективности преподавания иностранных
языков. – Львов: Издательство Л Г У, 1973.
Есипович К.Б. Управление познавательной деятельностью
при изучении иностранных языков в средней школе. – М.:
Просвещение, 1988. – 191 с.
Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в
школе. – М.: Просвещение, 1991. – 222 с.
Каспарова М.Г. О самоконтроле студента в учебном процессе//
Психология и методика обучения иностранным языком / Под
ред.В.А. Артемова и Н.И. Гез. – М.: Издательство МГПИИЯ,
– Т. 44.
Леонтьев А.А. Язык, речь и речевая деятельность. – М.:
Просвещение, 1969. – 212 с.
Маркова А.К. Психология усвоения языка как средства
обучения. – М.: Педагогика, 1974. – 239 с.
Онуфрієва Л.А. Психологічна готовність до самостійної
іншомовної діяльності // Актуальні проблеми психології.
Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Ко
стюка АПН Укрїни / За ред.С.Д.Максименка. – К., 2008. –
Т.10, Вип. 7. – С. 362 371.
Пассов Е.И. Теоретические основы обучения иноязычному
говорению в средней школе: Автореф. дис. д ра психол. наук:
00.02 /Моск. гос. ин т. – М., 1981. – 34 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.