Психологічні аспекти навчання лексиці і читанню іноземною мовою
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-9.%25pKeywords:
психологічний аспект, читання, лексика, іноземна мова, освітній простір.Abstract
Аспектний поділ навчання іноземним мовам, як у психології, так і в
методиці, представляється досить умовним. Обумовлено це тим, що
навчання лексиці, фонетиці, говорінню, з одного боку, очевидно
ґрунтується на психологічних закономірностях суб’єкта і його діяльності
в навчальному процесі, з другого боку – являють собою констеляцію
феноменів мови, як цілісності, що підлягає засвоєнню. Проте, саме в
цілісному прояві цих аспектів кристалізується загальна картина
психологічно значимих компонентів організації іншомовної освітньої
практики та освітнього простору.
References
Артемов В.А. Психологические предпосылки активизации
обучения иностранному языку// Иностранные языки в
школе. – 1971. – №1. – С.66 73.
Артемов В.А. Психология обучения иностранным языкам. –
М.: Просвещение, 1969. – 280 с.
Бенедиктов Б.А. Психология овладения иностранным
языком. – Минск: Вышэйшая школа, 1974. – 336 с.
Зимняя И.А. Лингвопсихология речевой деятельности. – М.:
Московский психолого социальный институт; Воронеж:
НПО “МОДЭК”, 2001. – 432 с.
Клычникова З.И. Психологические особенности обучения
чтению на иностранном языке: Пособие для учителя. 2 е
изд., испр. – М.: Просвещение, 1983. – 208 с.
Онуфрієва Л.А. Психологічний аспект формування іншо
мовної комунікації студентів немовних спеціальностей //
Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць
Кам’янець Подільського національного університету імені
Івана Огієнка та Інституту психології ім Г.С.Костюка АПН
України /За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Випуск
– Кам’янець Подільський: Аксіома, 2008 – С. 199 210.
Серова Т.С. Психологические и лингводидактические
аспекты обучения профессионально ориентированному
иноязычному чтению в вузе. – Свердловск: Изд во “Урал”,
ун та, 1988. – 232 с.
Серова Т.С. Теоретические основы обучения профес
сионально ориентированному чтению на иностранном языке
в неязыковом вузе: Автореф. дисс.... докт. пед. наук. – Л.:
ЛГПИ им. А.И. Герцена, 1989. – 56 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.