Методи діагностики рівня сформованості дій рефлексії
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-9.%25pKeywords:
Рефлексія, інтелектуальна рефлексія, діагностика сформованості дій рефлексії.Abstract
У статті проаналізовано підхід до діагностики сформованості дій
рефлексії. Запропоновано завдання для діагностики сформованості
інтелектуальної рефлексії та визначення її типу в учнів підліткового віку.
References
Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении: Логико пси
хологические проблемы построения учебных предметов. – М.:
Педагогика, 1972. – 424 с.
Давыдов В.В. Проблемы развивающегося обучения: Опыт
теоретического и экспериментального исследования. –
М.:Педагогика, 1986. – 240 с.
Зак А.З. Как определить уровень развития мышления
школьника. – М.: Знание, 1982. – 96 с.
Зак А.З. Проблемы психологического изучения рефлексии //
Исследование рече мысли и рефлексии. Психология. –
Вып.10. – Алма Ата, 1979. – С. 6 13.
Зак А.З. Развитие теоретического мышления у младших
школьников. – М.: Педагогика, 1984. – 153 с.
Зак А.З. Экспериментальное изучение рефлексии у младших
школьников// Вопросы психологии. – 1978. – №2. – С. 102
Ладенко И.С., Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Философские
и психологические проблемы исследования рефлексии. –
Новосибирск, 1988. – 62 с. ( Препр./ АН СССР СО. Ин т
истории, филологии и философии).
Машбиц Е.И. Психологические основы управления учебной де
ятельностью. – К.: Вища школа, Голов. Изд во, 1987. – 224 с.
Проблемы рефлексии: Современные комплексные иссле
дования: Сб. ст. АН СССР, Сиб. отделение, ин т истории,
филологии и философии/ Отв. ред. И.С.Ладенко. – Но
восибирск: Наука, Сиб. отд ние, 1987. – 235 с.
Психология : Словарь/ Под общ. ред. В.Петровского,
М.Г.Ярошевского. – 2 изд.,испр. и доп. – М.: Политиздат,
– 494 с.
Рефлексия в науке и обучении/ Отв. ред. И.С.Ладенко. –
Новосибирск, 1989. – 184 с.
Рубинштейн С.Л. О мышлении и путях его исследования. –
М.: Изд во АН СССР, 1958. – 146 с.
Спиркин А.Г. Сознание и самосознание. – М.: Политиздат,
– 303 с.
Степанский В.И. Влияние навыков рефлексивной само
регуляции деятельности у подростков 10 14 лет// Новые
исследования в психологии и физиологии. – 1990. – №1. –
С.28 32.
Щедровицкий Г.П. Коммуникация, деятельность, рефлек
сия// Исследование рече мыслительной деятельности. –
Алма Ата, 1974. – Вып.3. – С.12 28.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.