Інтелектуально пасивні школярі як причина низької результативності в учінні
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-9.%25pKeywords:
інтелектуальна пасивність, низька результативність в учінні, молодший школяр, пасивна орієнтація у поведінці.Abstract
У статті розглянуто основні провідні принципи інтелектуальної
пасивності школярів. Визначено основні види та групи дітей з різною
інтелектуальною пасивністю, труднощами в учінні. Описано психологічні
особливості пасивної орієнтації в поведінці молодших школярів.
Запропоновано основні форми роботи.
References
Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання: шляхи
реалізації // Рідна школа. – 2000. – № 1. – С. 10 14.
Богоявленский Д.М., Менчинская И.А. Психология
усвоения знаний в школе. – М.: Изд. АПН РСФСР, 1959. –
с.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском
возрасте. – М., 1968. – С. 247 283.
Липкина А.И. К вопросу о методах выявления самооценки
как личностного параметра умственной деятельности //
Проблемы диагностики умственного развития учащихся. –
М., 1975. – 44 с.
Матюхина М.В. Мотивація навчання молодших школярів. –
М.,1984.
Матюшкин А.М. Психологічна структура, динаміка й
розвиток пізнавальної активності//Питання психології.
– №4. – С.5 17.
Менчинская Н.А. Обучение и умственное развитие //
Материалы к симпозиуму “Обучение и развитие” / Под ред.
Н.А. Менчинской и др. – М.: Просвещение, 1966. – С. 5 8.
Орлова Л. В. Що таке інтелектуальна пасивність?//
Початкова школа. – 1996. – №7. – С.26 29.
Платонов К.К. Краткий словарь системы психологических
понятий. – М.:Высшая школа, 1984. – 174 с.
Славина Л.С. Важкі діти / За редакцією В.Є.Чуднівського. –
М., Воронеж, 1998. – 447 с.
Юркевич В.С. Розвиток початкових рівнів пізнавальної
потреби школяра//Питання психології. – 1980. – №2. –
С.83 92.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.