Психологічний аналіз чинників кризи підліткового віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-8.%25pKeywords:
вікова криза, внутрішньоособистісні конфлікти, Я-концепція особистості, конструктивна конфліктність.Abstract
У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми переживання
підліткової кризи. Обґрунтовується можливість формування у підлітків
конструктивної конфліктності як здатності знаходити адекватні способи
розв’язання протиріч кризового періоду.
References
Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе /
Л.И.Божович// Вопросы психологии. – 1978. – № 4. – С.15– 18.
Брылева О.А. Взаимодействие психолога и “трудного”
подростка/ О.А.Брылева // Народное образование. – 2001. –
№ 7. – С. 163 – 165.
Василюк Ф.Е. Психология переживания. Анализ преодо
ления критических ситуаций / Федор Ефимович Василюк. –
М.: Издательство Московского университета, 1984. – 200 с.
Вінс В.А. Психологічні особливості переживання вікової
кризи підлітками школи інтернату для дітей сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування: дис…канд. психол.
наук: спец. 19.00.07 “Педагогічна та вікова психологія” /
Вінс Вікторія Анатоліївна; Переяслав Хмельницький держ.
пед. ун т ім. Григорія Сковороди. – Переяслав Хмель
ницький, 2003. – 206 с.
Глозман Ж.М. Общение и здоровье личности / Жанна
Марковна Глозман. – М.: Академия, 2002. – 208 с.
Грешнев Д.В. Психологические особенности внутрилич
ностного конфликта: дис…канд.психол.наук: спец.19.00.13
“Психология развития, акмеология”/ Грешнев Дмитрий
Викторович; Тамб. гос. ун т им. Г.Р. Державина. – Тамбов,
– 173 с.
Драгунова Т.В. Проблема конфликта в подростковом
возрасте / Т.В.Драгунова // Вопросы психологии. – 1972. –
№ 2. – С. 35 – 38.
Ионина О.С. Формирование толерантности как средство
устранения внутриличностных конфликтов подростков:
дис…канд.психолог.наук: спец. 19.00.07 “Педагогическая
психология” / Ионина Ольга Сергеевна; гос. образоват.
учреждение высш. проф. образования “Шадр. гос. пед.
ин т”. – Казань, 2005. – 185 с.
Конфликт и личность в изменяющемся мире: сб. научн.
статей по материалам междунар. науч. практ. конф., 2 –
окт. 2000 г. / Удм. гос. ун т; редкол.: Н.И.Леонов [и др.]. –
Ижевск: Удм. гос. ун т, 2000. – 154 с.
Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста /
Филип Райс; [пер. с англ. Е.Клейменова]. – СПб.: Питер,
– 624 с.
Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии /
Сергей Леонидович Рубинштейн. – М.: Наука, 1959. – 205 с.
Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды / Даниил
Борисович Эльконин; [под ред. В.В.Давыдова, В.П.Зин
ченко]. – М.: Педагогика, 1989. – 256 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.