Особливості психічного стану фрустрації у підлітків з акцентуаціями характеру
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-8.%25pKeywords:
фрустрація, підлітковий вік, акцентуації характеру, прояви фрустрації, фрустрованість, фрустраційна толерантність, фрустраційні ситуації, типи акцентуацій характеру, деструктивні фрустраційні реакції, психічне здоров’я.Abstract
У статті розкрито особливості психічного стану фрустрації у підлітків
з акцентуаціями характеру, визначено комплекс фрустраторів, здатних
викликати підсилення акцентуйованих рис різних типів, провокуючи
прояви дезадаптації та загальне погіршення психічного здоров’я у таких
підлітків. Проаналізовано вплив акцентуацій на специфіку динаміки та
проявів фрустрації, визначено відносні рівні фрустрованості та фруст
раційної толерантності підлітків за показниками легкості виникнення і
тривалості стану фрустрації, силою відповідних негативних переживань,
схильністю до деструктивних фрустраційних реакцій, здатністю долати
психоемоційне напруження у фрустраційних ситуаціях.
References
Панасенко Н.М. Особливості образу “Я” акцентуйованих
підлітків з девіантною поведінкою: Автореф. дис...канд.
психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка
АПН України. – К., 2007. – 20 с.
Запухляк О.З. Вплив акцентуацій характеру особистості на
агресивність в підлітковому віці: Дис….канд. психол. наук:
00.07 / Прикарпатський нац. ун т. ім. Василя Стефани
ка. – Івано Франківськ, 2006. – 391 арк.
Кошлань И.Г. Психологические особенности эмоцио
нальности подростков и стили семейного воспитания:
Дис…канд. психол. наук: 19.00.07 / Южно Украинский гос.
педагогический ун т им. К.Д.Ушинского. – Одесса, 2005. –
л.
Бэрон Р., Ричардсон Д. Агрессия. — СПб: Питер, 2001. —
с.
Бушай І.М. Психологічні особливості розвитку “Я образу”
акцентуйованих підлітків: Дис….канд. психол. наук:
00.07 / Національний педагогічний ун т ім. М.П.Дра
гоманова. – К., 2000. – 255 л.
Морозюк С.Н. Саногенная рефлексия, акцентуации харак
тера и эффективность учебной деятельности / Московский
институт медико социальной реабилитологии / Волго
градский гос. технический ун т. – М.: 2000. – 256 с.
Кузьмина Е.И. Исследование детерминант свободы несво
боды от фрустрации // Вопросы психологии. – 1997. – № 4 –
С. 86 – 94.
Подмазин С.И., Сибиль Е.И. Как помочь подростку с
“трудным” характером /Научно практический центр “Пер
спектива”. – К., 1996. – 160 с.
Подмазин С.И. Роль установки в формировании и про
явлении акцентуированных черт характера у подростков:
Дис…канд. психол. наук: 19.00.07 / Ин т психологии АПН
Украины. – К., 1994. – 193 л.
Каменская Н.Л. Психологические критерии оценки дея
тельностных характеристик подростков акцентуантов:
Дис…канд. психол. наук: 19.00.07 / НИИ психологии
УССР. – К., 1989. – 177 л.
Личко А.Е. Психопатии и акцентуации характера у под
ростков. – 2 е изд. доп. и перераб. – Л.: Медицина. Ленингр.
отд ние, 1983. – 255 с.
Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. –
М.: Наука, 1977. – 380 с.
Левитов Н.Д. Фрустрация как один из видов психических
состояний // Вопросы психологии. – 1967. – № 6 – С.118 –
Media access. Social and psychological dimensions of new tech
nology use / Edited by E.P.Bugy, J.E.Newhagen. – Mahwah,
New Jersey: Elrbaum Associates Publishers, 2004. – 269p.
Berkowitz L. Frustration aggression hypothesis: examination
and reformulation // Psychological Bulletin. – 1989. – № 106
(1). – P. 59 – 73
Rosenzweig S. Aggressive behavior and the Rosenzweig pic
ture frustration study. – New York: Praeger, 1978. – 164p.
Maier N. R. B. Frustration: the study of behavior without a
goal. — N. Y.: McGraw Hill, 1949. — 264 p.
Barker R. G., Dembо Т., Lewin K. Frustration and agression:
“an experiment with young children” // Studies in topological
and vector psychology. – 1941. – № 11 (1). – P. 1 – 314.
Dollard J., Doob L., Miller N., Mowrer O., Sears R. Frustration
and aggression. – New Haven, CT: Yale University Press,
– 210p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.