Творчий потенціал особистості: структурні компоненти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-8.%25pKeywords:
творчість, творча діяльність, творчі здібності, творчий потенціал особистості, структурні компоненти, психологічний аспект.Abstract
У статті зроблено акцент на структурних компонентах творчого
потенціалу особистості. Мають місце різноманітні трактування феномена
творчості, її природи, основи, структури творчого процесу, методів
розвитку творчих здібностей тощо. Останнім часом активізувались пошуки
шляхів і засобів розвитку творчого потенціалу особистості.
References
Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность как
проблема творчества. – Ростов на Дону: РГУ, 1983. – 176 с.
Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском
возрасте. Психолог. очерк: Книга для учителя. – М.:
Просвещ., 1993. – 93 с.
Волощук І.С. Науково педагогічні основи формування
творчої особистості.– К.: Пед. думка, 1998.– 160 с.
Киричук О. Духовно катарсична активність особи: сутність,
функції, генеза // Реабілітаційна педагогіка на рубежі
ХХІ ст: Науково методич. збірник. – Ч. І. – К., 1998.
Киричук О. Розвиток і самореалізація особистості в умовах
освітнього закладу // Рідна школа. – 2002. – № 5. – С. 28
Костюк Г.С. Здібності та їх розвиток у дітей. – К.: Т во
“Знання”, 1963. – 80 с.
Моляко В.О. Психологічна готовність до творчої праці. – К.:
Т во “Знання” УРСР, 1989. – 48 с.
Кедров Б.М. О творчестве в науке и технике.– М.: Молодая
гвардия, 1987. – 192 с.
Мелик Пашаев А.А. Педагогика искусства и творческие
способности. – М.: Знание, 1981. – 96 с.
Шумилин А.Т. Проблемы теории творчества: Монография. –
Москва: Высш. шк., 1989. – 143 с.
Яковлева Е.Л. Развитие творческого потенциала личности
школьника // Вопросы психологии. – 1996. – № 3. – С. 28 34.
Baker K.R. The nursery school fosters creativity // Education. –
– Vol. 37. – No. 8.– P. 467 473.
Givens P.R. Creativity and the Gifted Child // Educational
Theory. – 1963. – Vol. 13. – No. 2. – P. 128 131.
Guilford J.P. Creativity: yesterday, today, tomorrow // Jour
nal of Creative Behavior. – 1967. – Vol. 1.– P. 3 14.
Knipner S. Characteristics of gifted child // Education. –
– Vol. 88. – No. 1. – P. 22 24.
Torrance E.P. Uniqueness and Creativity // Educational Lead
ership.– 1967.– Vol. 24. – No. 6. – P. 493 496.
Woodman R.W. Creativity as construct in personality theory //
Journal of Creative Behavior. – 1981. – Vol. 15. – P. 42 66.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.