Психолого–педагогічне обґрунтування проблеми мовленнєвих творчих здібностей
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-8.%25pKeywords:
здібності, задатки, особистість, вміння, аналіз, розвиток, класифікація, психічні властивості.Abstract
Стаття розглядає проблеми формування, розвитку та становлення
мовленнєвих творчих здібностей у дітей дошкільного віку; розглядаються
погляди різних шкіл та течій, а також класифікації творчих здібностей та
час їх розвитку.
References
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика. Навч. пос. –
Запоріжжя: ЛШС. ЛТД, 2000. – 256 с.
Гаврик Н. Розвиток мовленнєвої творчості в дошкільному
віці: Донецьк: ТОВ “Либідь”, 2001.– 216 с.
Гавриш Н., Котик І. Методика розвитку мовленнєвої
діяльності: – К: Вища школа, 1996.
Каган М.С. Искусство как феномен культуры // Искусство в
системе культуры. – М.: Искусство, 1987. – С. 17—24.
Концепція дошкільного виховання в Україні. – К.: Освіта,
– 16 с.
Кудина Г.Н., Мелик Пашаев А.А., Новлянская З.Н. Как
развивать художественное восприятие у школьников. – М:
Знание, 1988. – 80 с.
Кучерявий О.Г. Педагогіка і психологія дитячої творчості
(Аспект самоформування вмінь організувати творчість дітей):
Навч. посібн. —К: ІЗМН, 1998. – 156 с.
Леонтьев А.А. Язык, речь, речевая деятельность. – М.:
Просвещение, 1969. – 214 с.
Лук А.Н. Мышление и творчество. – М.: Политиздат, 1976. –
с.
Макарова Е.Г. В начале было детство: записки педагога. –
М.: Педагогика, 1990. – 256 с.
Петровский А.В. Популярные беседы о психологии. – М.:
Педагогика, 1977. – 317 с.
Теплов Б.М. Избранные труды. Т. 1. – М., 1985. – С. 214 248.
Торшина К.А. Современные исследования проблемы креа
тивности в зарубежной психологии // Вопросы психологии. –
– № 4. – С. 123 132.
Ушакова Т.Н. Текст как объект психологического анали
за // Психологический журнал. – 1989. – Т. 10. – № 1. –
С. 107 115.
Ушинський К.Д. Рідне слово //Твори: У 6 т. – К.: Рад,
школа, 1955. – Т. 1. – С. 269 278.
Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. – Изд е 5 е.
– М.: Изд во полит. литературы, 1986. – 514 с.
Художественное творчество и ребенок /Под ред. Н.А. Вет
лугиной. – М.: Педагогика, 1972. – 286 с.
Шумилин А.Т. Талант и творчество // Формирование
творческих способностей: сущность, условия, эффективность:
Сб. трудов. – Свердловск: СГПИ, 1990. – С. 40 53.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.