Модель розвитку професійної ідентичності майбутніх педагогів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-7.%25pKeywords:
професійна ідентичність, образ професійного “Я”, комунікативний компонент, емпатійний компонент, емоційно-вольовий компонент.Abstract
У статті розглянуто основні підходи до визначення та вивчення
професійної ідентичності як проблеми підготовки майбутніх вчителів.
Автор зосереджує увагу на складових компонентах професійної
ідентичності. На матеріалах теоретичного аналізу проблеми у
вітчизняній та зарубіжній літературі розроблено модель розвитку
компонентної структури професійної ідентичності.
References
Амонашвили Ш.А. Психологические основы педагогики
сотрудничества. Книга для учителя. – К.: Освiта, 1991. –
с.
Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб./ О.В.Скрип
ченко, Л.В.Долинська, З.В.Огороднійчук та ін. 2 ге вид. –
К.: Каравела, 2007. – 400 с.
Киколов А.И. Умственный труд и эмоции. – М.: Медицина,
– С.7 11.
Ковалев Б.И. Адекватность представлений педагогов о
понимании их учащимися // Общение и формирование
личности: Сб.науч.трудов. – Гродно, 1984. – 112 с. –
С.48–58.
Милерян Е.А. Эмоционально волевые компоненты на
дежности оператора //Очерки психологии труда опе
ратора. – М.: Наука, 1974. – С.5 83.
Роджерс К. К науке о личности //История зарубежной
психологии. Тексты. – М.: МГУ, 1986. – С. 200 231.
Сухомлинский В.А. Сердце отдаю детям. – К.: Радянська
школа, 1988. – 271 с.
Goldstein A.P., Michaels G.Y. Empathy development train
ing, consequence. New Jersey, London, 1985.–258 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

