Активні методи навчання як один із підходів до профорієнтаційної роботи у ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-7.%25pKeywords:
цінність, ціннісні орієнтації, система ціннісних орієнтацій, професійне самовизначення, життєвий шлях, особистісно-професійне становлення.Abstract
У статті представлено обґрунтування необхідності введення
спецкурсу “Ціннісні орієнтації майбутнього вчителя”, подано
результати контрольної та експериментальної груп, що свідчать про
усвідомленість учасниками спецкурсу своєї системи особистих
ціннісних орієнтацій і співвідношення їх з ціннісними орієнтаціями
майбутньої професії вчителя.
References
Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга.
Психотехники: Учебное пособие. – М.: Ось 89, 1999. –
с.
Даниленко М.В., Даниленко Л.І. Педагогічні задачі: Навч.
посібник. – К.: Вища школа, 1991. – 176 с.
Долинська Л.В.Принципи активності в особистісно
професійному зростанні майбутнього вчителя // М ли
конференції “Особистість у розбудові відкритого де
мократичного суспільства”. – К., 2000. – С.65 – 71.
Игры – обучение, тренинг, досуг... / Под ред. В.В.Пет
русинсккого. Кн.5. Педагогические игры. – М., 1994. –
с.
Максимчук Н.П. Вплив статі та місця проживання на
становлення життєво професійних ціннісних орієнтацій
майбутнього вчителя // Акт. проблеми психол. Т.1.: Соц.
психол. Психол. управління. Організаційна психол.: Зб.
наук. праць Ін ту психології ім. Г.С.Костюка АПН
України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. –
К.: Міленіум, 2002. – Ч.8. – С. 115 122.
Макшанов С.И., Хрящева Н.Ю. Психогимнастика в
тренинге. Каталог. Часть 1. – СПб, 1993. – 106 с.
Макшанов С.И., Хрящева Н.Ю., Сидоренко Е.В. Психо
гимнастика в тренинге.Часть 2. – СПб, 1993. – 90 с.
Стругацкий А., Стругацкий Б. Машина желаний // Сб.
научн. фантастики. – М., 1981. – Вып. 25. – С. 33 34.
Франкл В. Основы логотерапии // Человек в поисках
смысла. – М.: Прогресс, 1990. – 368 с.
Немов Р.С. Психология: Учеб. для студентов высш. пед.
учеб. заведений: В 3 кн.: Кн. 3: Экспериментальная
педагогическая психология и психодиагностика. – М.:
Просвещение: ВЛАДОС, 1995. – 512 с.
Яремчук С.В. Формування професійно педагогічної
спрямованості майбутнього вчителя: Автореф. …канд.
психол. наук: 19.00.07/ Національний педагогічний
університет імені М.П.Драгоманова – К., 1999. – 18 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

