Прояви мисленнєвих стилів в інтуїтивному компоненті творчого математичного мислення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-7.%25pKeywords:
творче математичне мислення, інтуїтивний компонент математичного мислення, стилі мислення.Abstract
У статті описуються індивідуально особистісні аспекти творчого
математичного мислення. Обґрунтовано доцільність проведення аналізу
таких аспектів за допомогою індивідуальних мисленнєвих стилів як
інтегрального утворення, що поєднує в собі ознаки індивідуальності та
середовища. На основі авторської методики виділено три мисленнєвих
стилі творчого математичного мислення: диференціальний, інте
гральний, диференціально інтегральний.
Вважаючи творче математичне мислення таким, що містить
логічний, просторовий, числовий, символьний та інтуїтивний
компоненти, які, взаємодіючи, утворюють математичний продукт,
автор у своїй статті аналізує прояви мисленнєвих стилів у інтуїтивному
компоненті. Саме цей компонент виступає і в ролі стилетвірної ознаки,
і в ролі відображувача ознак того чи іншого стилю.
References
Бурбаки Н. Архитектура математики. – М.: Знание,
– 32 с.
Войцехович В.Э. Господствующие стили математического
мышления / Стили в математике: социокультурная
философия математики. – СПб.: РХГИ, 1999. – С. 495
Клайн М. Математика. Поиск истины. – М.: Мир, 1988. –
с.
Кудряшов А.Ф. Модальные онтологии в математике //
Стили в математике: социокультурная философия мате
матики. – СПб.: РХГИ, 1999. – С. 130 135.
Мерлин В.С. Деятельность как опосредующее звено в связи
разноуровневых свойств индивидуальности // Проблемы
интегрального исследования индивидуальности. –
Пермь. – 1978. – Вып. 2. – С. 15 40.
Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного
мислення. – Івано Франківськ: Факел, 2003. – 481 с.
Мордухай Болтовский Д.Д. Философия. Психология.
Математика. – М: Серебряные нити, 1998. – 552 с.
Перминов В.Я. Априорность и реальная значимость
исходных представлений математики // Стили в мате
матике: социокультурная философия математики. – СПб.:
РХГИ, 1999. – С. 80 100.
Стили в математике: социокультурная философия ма
тематики. – СПб.: РХГИ, 1999. – 675 с.
Пуанкаре А. О науке. – М.: Наука, 1990. – 735 с.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. – М.:
Политиздат, 1976. – 416 с.
Султанова Л.Б. Роль интуиции и неявного знания в
формировании стиля математического мышления //
Стили в математике: социокультурная философия мате
матики. – СПб.: РХГИ, 1999. – С. 66 76.
Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы
исследования. – СПб.: Питер, 2002. – 272 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.