Експериментально виявлені тенденції щодо рівня розвитку структурних компонентів акту саморегуляції при заняттях панкратіоном
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-7.%25pKeywords:
саморегуляція, компонент, когнітивний, мотивація, корекція, тренінг.Abstract
Проведено загальний аналіз компонентів розвитку саморегуляції
поведінки підлітків на початковому етапі підготовки з панкратіону,
охарактеризовано та проаналізовано мотиваційний, когнітивний
аспекти, вольову саморегуляцію та стильову саморегуляцію поведінки.
Визначено рівневі показники кожного компонента: високий, середній
та низький. Дані дослідження свідчать про детальний розгляд і
необхідність застосування корегувальних програм та психологічних
тренінгів.
References
Абрамова Г.С. Нравственный аспект мотивации учебной
деятельности подростков // Вопр. психол. – 1985. – № 6. –
С. 23 28.
Алексєєва М.І., Дригус М.Т. Дослідження мотиваційної
сфери особистості підлітка. – К. , 1994. – 126 с.
Бондаренко А.Ф. Социальная психотерапия личности
(психоаналитический подход). – К.: КГПИИЯ, 1991. –
с.
Буянов М. И. Основы психотерапии детей и подростков. –
К.: Вища школа. – 1991. – 191 с.
Виноградов П.Н. Возрастная динамика познавательной
самостоятельности у подростков // Личность и сознание. –
Л., 1989. – С. 45 58.
Дольто Ф. На стороне подростка / Пер. с франц. – СПб:
Петербург – ХХІ век, 1997. – 280 с.
Запорожец В. Н., Макарова Т. В. Психологические
особенности девочек подростков с отклоняющимся
поведением // Дети – Молодежь – Общество. – Челя
бинск. – 1997. – С. 101 103.
Иванников В. А. Психологические механизмы волевой
регуляции. – М.: УРАО, 1998. – С. 16 23.
Ильин Е.П. Мотивы человека: теория и методы изуче
ния. – К.: Вища школа, 1998. – С. 267 269.
Ложкин Г.В., Чепелева Н.В., Повьякель Н.И. Лично
стный рост психолога в системе профессиональной
подготовки // Актуальные проблемы деятельности
практических психологов (в свете идей Л.С.Выготского):
Матер. Междунар. науч. практ. конф. – Минск, 1999. –
Ч. 1. – С. 24 27.
Лозоцева В.Н. Развитие образа самого себя на рубеже
младшего школьного и подросткового возрастов //
Психологические условия и механизмы воспитания
подростков: Сб. науч. тр. /Под ред. Д.И.Фельдштейна. –
М., 1988. – С. 33 39.
Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школь
ном возрасте. – М., 1983. – 96 с.
Миславский Ю.І. Саморегуляція і активність особистості
в юнацькому віці. – М.: Педагогіка, 1991. – 251 с.
Орлов А.В. Психология личности и сущности человека:
парадигмы, проекции, практики. – М.: Логос, 1995. – 214 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологи – СПб, 2000. –
С. 120 123.
Татенко В.А. Психология в субъектном измерении:
Монография. – К.: Просвіта, 1996. – 404 с.
Тихомирова И.В. Стилевые и продуктивные характе
ристики способностей: типологический подход // Вопросы
психологии. – 1988. – №3. – С.106 114.
Чебыкин А.Я. Теория и методика эмоциональной регу
ляции учебной деятельности: Науч. метод. пособие. –
Одесса: Астро Принт, 1999. – 158 с.
Якобсон С.Г. Психологические проблемы этического
развития детей. – М.: Педагогика, 1984. – 144 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

