Психолого–педагогічні умови формування навичок інтеркультурної взаємодії вчителя іноземної мови
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-7.%25pKeywords:
інтеркультурна взаємодія, культурологічний підхід, компетенція, мотивація, емпатія.Abstract
Реалізовувати завдання, висунуті культурологічним підходом в
освіті, покликані вчителі іноземної мови, оскільки, в силу специфіки
викладання даної дисципліни, вони є посередниками між культурою
країни, мова якої вивчається, та культурою власної країни учнів. У статті
досліджується, які психолого педагогічні якості викладача та студента
є підґрунтям успішного формування навичок інтеркультурної взаємодії
в підготовці вчителя іноземної мови.
References
Бігунова С.А. Психологічний потенціал культурологічно
орієнтованого навчання старшокласників іноземної мови:
Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Ін т психології
ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 2008. – 19 с.
Василишина Т.В. Емпатія як фактор ефективності педагогіч
ного спілкування: Дис.... канд. психол. наук: 19.00.07 –
педагогічна та вікова психологія. – К., 2000. – 230 с.
Климов Е.А. Психология профессионала. – М.: Из во
“Институт практической психологии”, 1996. – 400 с.
Маркова А.К. Психология труда учителя. – М.: Про
свещение, 1993. – 192 с.
Сафонова В.В. Культуроведение в системе современного
языкового образования//ИЯШ. – №3. – 2001. – С.17 23.
Gardner, R., Lambert, W. Attitudes and Motivation in Sec
ond Language Learning. – Rowley: Newbury House Publish
ers, 1972. – 316p.
Meyer M. Developing Transcultural Competence: Case Studies
of Advanced Foreign Language Learners. – Clevedon, Phila
delphia: Multilingual Matters LTD. – 1990. – P. 136 158.
Risager, K. Language Teaching and the Process of European
Integration. Language Learning in Intercultural Perspective:
Approaches through Drama and Ethnography/edited by
Michael Byram and Michael Fleming. – Cambridge Univer
sity Press. –1998. – P. 242 254.
Robinson, G. The Magic Carpet Ride to Another Culture
Syndrome: An Alternative Perspective.// Heusinkveld, P.
(ed.) Pathways to Culture: Readings on Teaching Culture in
the Foreign Language Class. – Yarmouth: Intercultural
Press, Inc., 1997. – P. 75 95.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.