ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ РОЗУМІННЯ ДОШКІЛЬНИКАМИ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-4.%25pKeywords:
процес розуміння, мисленнєва діяльність, дошкільник.Abstract
У статті розглядаються проблема розуміння дошкільниками
творчих завдань, особливості процесу розуміння, рівні, критерії та
умови його розвитку.
References
Блонский П.П. Избранные педагогические и
психологические сочинения: В 2-х т. – М.: Просвещение, 1979. –
Т.2. – с.5-117.
Вага нова Н.А. Розуміння старшими дошкільниками
нової інформації у вербальній та візуальній формах: Дис. … канд.
психол. наук: 19.00.07. – К., 2006. – 201с.
Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6 т. – М.:
Педагогика, 1984. – Т.4: Детская психология. – 432 с.
Гальперин П.Я. Развитие исследований по
формированию умственных действий // Психологическая наука в
СССР: В 2 т. – М., 1959. – Т.1. – С.441-469.
Гурова Л.Л.Процессы понимания в развитии мышления
// Вопр. психологии. – 1986. – №2. – С.126 -137.
Диагностика умственного развития дошкольников. – М.:
Педагогика, 1978. – 248 с.
Запорожец А.В., Эльконин Д.Б. Психология детей
дошкольного возраста: Развитие познавательных процессов. – М.:
Просвещение, 1964. – 352 с.
Костюк Г.С. Про психологію розуміння // Наукові
записки НДІ психології УРСР. – Т.ІІ. – К., 1950. – С.7-57.
Леонтьев А.Н. Избранные психол. произвеления: В 2 т.
– М.: Педагогика, 1983. – Т.2 (Т.1).
Моляко В.А. Психология решения школьниками
творческих задач. – Рад. школа, 1983. – 94 с.
Пиаже Ж. Психология интеллекта // Избранные психол.
труды. – М.: Международная педагогическая академия, 1994. – 680
с.
Поддьяков Н.Н. Мышление дошкольника. – М.:
Педагогика, 1977. – 272 с.
Пономарёв Я.А. Знание, мышление и умственное
развитие. – М.: Просвещение, 1967. – 264 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – СПб. :
Питер, 1999. – 720 с.
Сели Ждемс. Очерки по психологии детства. Пер. с
англ. – М., 1999. – 456 с.
Стратегії творчої діяльності: школа В.О.Моляко / За
загальною ред. В.О.Моляко. – К.: Освіта України , 2008. – 702 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.