ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ДОМАГАНЬ ТА САМООЦІНКИ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-4.%25pKeywords:
професійне самовизначення, професійні домагання самооцінка, портфоліо.Abstract
У статті обґрунтовується сутність психологічного супроводу
формування самооцінки й професійних домагань учнів 10-11 класів
у процесі профільного навчання, ефективне здійснення якого
можливе за умови ведення кожним учнем старшої школи портфоліо
навчальних та особистісних досягнень.
References
возрасте (психологическое исследование). - М.: Просвещение,
– 452 с.
Васильєв В.В. Система адаптації робітників до
професійної діяльності. - Дніпропетровськ: ДДУ, 1999. – 300 с.
Коломинский Н.Л. Самооценка и уровень притязаний
учащихся старших классов вспомогательных школ в учебной
деятельности и межличностных отношениях: Автореф. дис. канд.
психолог. наук – Минск, 1972 – 21с.
Крягжде С.П. Управление формированием
профессиональных интересов //Вопросы психологии. – 1985. - №3. -
С. 45 - 53.
Платонов К.К. Вопросы психологии труда (2-е изд.
доп). – М.: Медицина, 1970. – 264 с.
Праця в Україні 2002: Статистичний збірник. – К.:
Держкомстат, 2003. – 413 с.
Психологическая энциклопедия /Под ред. Р.Корсини и
А.Ауэрбаха – Санкт – Петербург, 2003. – 862 с.
Серебрякова Е.А. Уверенность в себе и условия ее
формирования у школьников: Автореф. дис. канд. психолог. наук. –
М.,1955 – 16 с.
Heckhausen H. The anatomy of achievement motivation. –
N.Y. – London: Academy press, 1967 – 215p.
Lewin K., Dembo T., Festinger I., Sears P. Levels of
aspiration //Personality and the Behavior Disorders. – N.Y.: The Ronald
Press Company 1944. – P.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.