ОСОБЕННОСТИ СТРУКТУРЫ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА ПОДРОСТКОВ С РАЗЛИЧНОЙ СТЕПЕНЬЮ УВЛЕЧЁННОСТИ КОМПЬЮТЕРНОЙ ИГРОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-4.%25pKeywords:
емоційний інтелект, міжособистісний та внутрішньоособистісний інтелект, комп’ютерні ігри, комп’ютерна ігрова діяльність, підлітки-«геймери».Abstract
У статті викладаються результати дослідження структури
емоційного інтелекту, а саме: особливості міжособистісного та
внутрішньоособистісного інтелекту підлітків з різним ступенем
захопленості комп’ютерними іграми, а також з різним стажем
комп’ютерної ігрової діяльності
References
Андреева И.Н. Биологические и социальные
предпосылки развития эмоционального интеллекта // Когнитивная
психология. – Минск: БГПУ, 2006. – С.7-11.
Бабаева Ю.Д., Войскунский А.Е. Психологические
последствия информатизации // Психологический журнал. – 1998. –
Т. 19.− № 1. – С. 89-100.
Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т./ Под
ред.А.В. Запорожца и др. – М.: Педагогика, 1982.− Т. 2. – С.21-22,
-358.
Иванов М. С. Личностные предпосылки формирования
игровой компьютерной аддикции // Сибирская психология
сегодня. – Кемерово, 2004. – С. 368-374
Кучерявенко В.И. Исследование динамики интереса
подростков к компьютерным играм // Актуальнi проблеми
психологii: Проблеми психологii обдарованностi: Збiрник наукових
праць. – Т.6 – Вип. 3.− Житомир: Вид-во ЖДУ iм. I. Франка, 2008. –
С. 154-159
Люсин Д.В. Новая методика для измерения
эмоционального интеллекта : опросник ЭмИн //Психологическая
диагностика. – 2006. − №4. – С. 3-23
Люсин Д.В. Современные представления об
эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория,
измерение, исследования / Под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова.−
М.: Институт психологии РАН, 2004. – С. 29 - 36.
Манойлова М.А. Развитие эмоционального интеллекта
будущих педагогов. – Псков: ПГПИ, 2004. – 60 с.
Петровская А.С. Эмоциональный интеллект как
детерминанта результативных параметров и процессуальных
характеристик управленческой деятельности: Автореф. дисс. …
канд психол. Наук. – Ярославль, 2007. – 27 с.
Шампандар Алекс Дж. Искусственный интеллект в
компьютерных играх: как обучить виртуальные персонажи
реагировать на внешние воздействия. – Вильямс, 2007. – 768 с.
Шмелев А.Г. Компьютерные игры. Обучение и
психологическая разгрузка. − М., 1988. – 356 с.
Goleman D. Emotional intelligence. N.Y. Bantam Books,
– 352 p.
Mayer J.D. Emotional intelligence information. [Electronic
resourse]. – 2006. Mode of access:
http://www.unh.edu/emotional_intelligence/
Mayer J.D., Salovey P. Emotional intelligence. [Electronic
resourse.] 2005. Mode of access:
http://www.unh.edu/emotional_intelligence/
Mayer, J.D., Salovey, P., Caruso, D. Models of Emotional
Intelligence In R. J. Sternberg (Ed.) Handbook of Human Intelligence
(2nd ed.), 2000, New York: Cambridge - pp. 396-420.
Thorndike E.L. Intelligence and its uses. Harper’s
Magazine. 1920. 140. P. 227–235.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.