ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЕМОЦІЙНО – ПОЧУТТЄВОГО РОЗВИТКУ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ЗА УМОВ ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-4.%25pKeywords:
емоції, почуття, емоційні переживання, діти дошкільного віку.Abstract
Основними напрямками розвитку емоцiй та почуттів, якi
зумовлюють гармонiйне особистiсне зростання дошкiльника є:
розвиток здатності розпiзнавати основнi емоції за характерними
зовнiшнiми ознаками; розвиток емоцiйних переживань від менш
стiйких до швидкоплинних; розвиток емоцiйної чутливостi, емпатії
– співпереживання; формування вищих почуттiв – моральних,
естетичних, інтелектуальних.
References
Эмоциональное развитие дошкольников: Учебное
пособие для студентов высших педагогических учебных заведений
/А.Д. Кошелева, В.И. Перегуда, О.А. Шаграева /Под ред.О.Ш.
Шаграевой, С.А. Козловой. – М.: Издательский центр “Академия”,
– 176 с.
Эмоциональное развитие дошкольника: Пособие для
воспитанников детского сада /Запорожец А.В. – М., 1985. – 176 с.
Запорожец А.В. Развитие социальных эмоций у детей
дошкольного возраста/ Запорожец А.В., Неверович Я.З., Кошелева
А.Д. и др. – М., 1986. – 176 с.
Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток
особистості (в дошкільному дитинстві): Навчальний посібник для
вищих навчальних закладах/ Кононко О.Л. – К.: Освіта, 1998. – 255
с.
Кравцов Г.Г., Кравцова Е.Е. Шестилетний ребенок.
Психологическая готовность к школе. – М.: Знание,1987.–80 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.