ДО ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНИХ ЧИННИКІВ ПРОФЕСІЙНОГО АКСІОГЕНЕЗУ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-4.%25pKeywords:
професійний аксіогенез, психологічні чинники, оптимізація, актуальний смисловий стан, сенсожиттєві орієнтації, аксіологічні вимоги професії, професійні позиції вчителя, регресійне рівняння.Abstract
У статті здійснено аналіз основних підходів до проблеми
психологічних чинників професійного аксіогенезу. Проведено
множинний регресійний аналіз залежності професійного
аксіогенезу студента-педагога від емпіричних психологічних
чинників. Здійснено оцінку прогностичної значимості отриманої
регресійної залежності.
References
Александрова Т. И. Мотивационно-смысловые
установки личности педагога и их влияние на эмоциональное
благополучие личности учащихся: Автореф. дис. на соискание
степени канд. психол. наук: спец. 19.00.01 «Общая психология,
психология личности, история психологии» / Александрова Тамара
Ивановна, Ленинградский государственный университет им. А.С.
Пушкина. - Хабаровск, 2006. − 26 с.
Анцыферова Л.И. Психология формирования и развития
личности / Л. И. Анцыферова. – М., 1996. – С. 61.
Балл Г.О., Перепелиця П.С. Формування готовності до
професійної праці у контексті гуманізації освіти // Психологічні
аспекти гуманізації освіти. Книга для вчителя / За ред. Балла Г.О. -
Київ-Рівне, 1996.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества / М.М.
Бахтин. – М.: Искусство, 1979. – 424 с.
Ермолаев О.Ю. Математическая статистика для
психологов: Учебник / О.Ю. Ермолаев. – 2-е изд., исп. – М.:
Московский психолого-социальный институт: Флинта, 2003.− 336
с.
Карпенко З. С. Герменевтика психологічної практики / З.С.
Карпенко. − К.: РУТА, 2001. – 160 с.
Максимчук Н. П. Психологічні особливості становлення
ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя у процесі професійної
підготовки: Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол.
наук: спец.10.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» /
Максимчук Наталія Петрівна; Інститут психології імені
Г.С.Костюка, лабораторія психології особистості, АПН України. -–
Київ, 2000. – 21 с.
Серый А. В. Трансформация системы личностных
конструктов как механизм динамики актуальных смысловых
состояний в ходе психологического тренинга / А. В. Серый, М. С.
Яницкий // Ползуневский вестник. −№ 5-6. − Барнаул, 2004.− С.
- 199.
Слободчиков В. И. Индивидуальность как встреча с
собой − другим / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев // Психология
личности.− Т.2: Хрестоматия.−Самара: Издательский дом
«БАХРАХ», 1999.− С. 500 – 508.
Слободчиков В.И. Психологические основы личностно-
ориентированного образования / В.И.Слободчиков // Лучшие
страницы педагогической прессы. – 2001. – № 4. – с. 63 – 72.
Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как
динамическая система / М.С. Яницкий. − Кемерово:
Кузбассвузиздат, 2000. – 204 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.