Психологічний аспект навчального співробітництва у практиці навчання іноземної мови
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2008-2.%25pKeywords:
навчальне співробітництво, педагогічний вплив, спільне навчальне співробітництво, педагогічне спілкування, стиль спілкування, міжособистісна взаємодія.Abstract
Стаття розкриває психологічні особливості педагогічного
співробітництва, які необхідно враховувати під час організації та
проведення занять з іноземної мови.
References
Амонашвили Ш.А. Здравствуйте, дети! – М.: Просве
щение, 1983.
Андриевская В.В. Возрастные особенности деятель
ности старшеклассников на уроках иностранного
языка // Иностр. языки в школе. – 1987. – № 6.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. – М.:
Педагогика, 1986.
Зимняя И.А., Ильинская Е.С. Психологический
анализ урока иностранного языка // Иностр. языки в
школе. – 1984. – № 3.
Костюк Г.С. Навчально виховний процес і психічний
розвиток особистості. – К.: Радянська школа, 1989 – 608 с.
Леонтьев А.А. Внеязыковая обусловленность речевого акта
и некоторые вопросы обучения иностранным языкам //
Иностранные языки в школе. – 1968. – №2 – C. 29 35.
Леонтьев А.А. Проблемы и методы психолингвистики
в межличностном общении // Исследование речемыс
лительной деятельности. – Алма Ата, 1974. – С. 3 11.
Маркова А.К. Психология усвоения языка как средства
общения. – М.: Педагогика, 1974.
Онуфрієва Л.А. Всебічний розвиток особистості в
процесі вивчення іноземної мови / Збірник наукових
праць Інституту психології ім.Г.С.Костюка АПН
України / За ред. С.Д.Максименка. – Т.VІІІ, випуск 3. –
К., 2006. – С. 217 222.
Онуфрієва Л.А. Роль навчального співробітництва у
навчанні іноземній мові / Актуальні проблеми психо
логії “Психологічна теорія і технологія навчання” /
Збірник наукових праць Інституту психології ім.Г.С.
Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка,
М.Л.Смульсон. – К.: Міленіум, 2006. – Т.8. – Випуск
– С. 196 206.
Піроженко Т.О. Мовленнєва здібність людини та її
формування в освітніх закладах //Обдарована осо
бистість – пошук, розвиток, допомога. – К.: Гнозис, 1998.
Путляева Л.В. Психологические аспекты проблемного
обучения: Сб. Игровые формы контекстного обучения /
Ред. А.А. Вербицкий. – М.: Знание, 1983.
Эльконин Д.Б. Психология обучения младшего школь
ника. – М.: Знание, 1974.
Apelt W. Grundlagen der Motivation im Fremdsprache
nunterricht, Wissenschaftliche Zeitschrift. – 1984. – № 28.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.